Nebelbombe NC 250 S – bomba dymna
Bomba była wypełniona środkiem powodującym zadymienie na lądzie i na morzu. W przypadku zastosowania nad lądem chmura dymu osiągała długość od 500 do 1500 metrów, szerokość od 50 do 100 metrów oraz wysokość od 40 do 50 metrów. Przy wietrze o prędkości około 5 m/s chmura dymu utrzymywała się przez około 2 -3 minuty na celu równoległym do kierunku wiatru. Podczas zrzucania pod wiatr i w większej liczbie tworzyła się znacznych rozmiarów chmura powiększana dodatkowo przez wiatr, który spychał ją na cel. Podczas używania nad wodą w związku z większą wilgotnością efekt był korzystniejszy co przekłada się na długość chmury od 1,5 do 2,5 km, szerokość od 50 do 100 m i wysokość od 40 do 60 metrów.
Nebelbombe NC 250 S zawierała 135 kilogramów środka zadymiającego (Chlorosulfonsäure + Schwefeltrioxyd). Środek działał szkodliwie na oczy i konieczne było używanie maski gazowej w przypadku znalezienia się w rejonie zadymiania. Ładunek inicjujący ważył 3,2 kg. Pusty pojemnik posiadał masę 45 kg, a pełen 185 kg. Wymiary zewnętrzne i forma bomby NC 250 S odpowiadały klasycznej bombie SC 250. Podobne były również parametry balistyczne. Do zrzutu bomb tego typu można było wykorzystać te same zaczepy jak te stosowane w przypadku bom SC 250 (poziome jak i pionowe). Zrzut bomby w locie poziomym w zależności od liczby zrzucanych sztuk odbywał się z pułapu od 200 do 500 m.
Nebelbombe NC 250 S – podstawowe dane:
Masa | 185 kg |
Masa ładunku wybuchowego | 3,2 kg |
Masa materiału dymnego | 135 kg |
Zapalnik | eAZ (26) |
Długość | 1650 mm |
Szerokość | 512,2 mm |
Średnica | 368 mm |
Bibliografia:
Źródła:
D.(Luft) 4310 Heft 1, Abwurfmunition – Nebelbomben, Munitions-Handbuch, Heft 1: NC 250 S, Ausgabe März 1942.
Opracowania:
Wolfgang Fleischer, German Air-Dropped weapons to 1945, Hinckley 2004.
Zdjęcie: D.(Luft) 4310 Heft 1, Abwurfmunition – Nebelbomben, Munitions-Handbuch, Heft 1: NC 250 S, Ausgabe März 1942. via Internet
Krzysztof Kuska
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |