Kategorie
Lotnictwo cywilne

Komisja europejska i UOKiK zbadają dyskryminację Ryanair przez lotnisko Chopina na korzyść PLL Lot

Ryanair, jedyna w Europie ultratania linia lotnicza, dziś (31 maja) potwierdził, że złożył oficjalne skargi do Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przeciwko bezprawnej dyskryminacji Ryanair na korzyść LOT na warszawskim lotnisku Chopina.

Zarządca lotniska Chopina (państwowy monopol – PPL) w ostatnich tygodniach próbował zmusić Ryanair do przyjęcia nieuzasadnionych i dyskryminujących warunków handlowych, według których Ryanair musiałby dokonywać przedpłat za usługi lotniskowe podczas gdy PPL zezwala Polskim Liniom Lotniczym LOT na znaczne opóźnienia w uiszczaniu ich płatności na lotnisku. Ta bezprawna dyskryminacja ma wyraźnie na celu sztuczne wsparcie LOT (z wykorzystaniem środków Ryanair) w czasie, gdy polski rząd dopier co podarował LOT 400 mln zł i przygotowuje się nagrodzić nieefektywność LOT kolejną subwencją w wysokości 300 mln zł lub więcej.

Juliusz Komorek, Dyrektor ds. Prawnych i Regulacyjnych Ryanair powiedział:

„Ryanair rozpoczął działalność na lotnisku Chopina w Warszawie w grudniu 2012 roku, aby zapewnić ciągłość operacji dla naszych pasażerów po awarii pasa startowego na lotnisku w Modlinie, którego PPL jest udziałowcem. Ryanair stosuje standardowe i prawowite terminy płatności – płatności są dokonywane w terminie 30 dni od końca miesiąca, w którym zostały wykonane usługi lotniskowe. Te standardowe warunki płatności są również stosowane na 8 innych polskich lotniskach, których PPL jest udziałowcem. W trakcie 8 lat współpracy z PPL Ryanair udowodnił, że współpraca z nami nie niesie ze sobą ‘ryzyka kredytowego’.

PPL obecnie stara się zmusić Ryanair do uiszczania opłat lotniskowych przed każdym lotem, ponieważ Ryanair prezentuje ‘ryzyko niezapłacenia faktur’. W ostatnim tygodniu Ryanair ogłosił rekordowe zyski – ponad €569 mln (po opodatkowaniu) i posiada rezerwy gotówkowe w wysokości ponad €3,5 mld, co obala tezę PPL. Bezprawne roszczenia i wymagania PPL pogarsza fakt, że obecnie PPL pozwala LOT na niezwykle korzystne warunki płatności. Uważamy, że powodem, dla którego PPL stara się obecnie zmusić Ryanair do przedpłat za usługi lotniskowe jest chęć wykorzystania pieniędzy Ryanair na finansowanie operacji LOT na Lotnisku Chopina w Warszawie.

Zwróciliśmy się dziś do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz do Komisji Europejskiej z prośbą o pilne zbadanie naruszenia prawa konkurencji przez PPL, zobowiązanie PPL do wycofania groźby zakłócenia lotów Ryanair na warszwskim lotnisku oraz o zapewnienie, że Ryanair nie będzie dyskryminowany na korzyśc LOT”.

Źródło / Autor: Ryanair

Autor: Redakcja Lotnictwo Cywilne

Redakcja Lotnictwo Cywilne