UPS wprowadza rozpraszacze do samolotów 767, które pozwolą zaoszczędzić paliwo i zmniejszyć poziom emisji spalin. Firma UPS (NYSE: UPS) pokazała światu nowy wygląd swojego flagowego samolotu, Boeinga 767, po dodaniu do niego rozpraszaczy wirów brzegowych (winglet). Inicjatywa ta realizowana jest w ramach starań firmy na rzecz zrównoważonej gospodarki, oszczędności paliwa i zmniejszania emisji.
Te niewielkie płaty o kształcie strzał montowane na końcach skrzydeł poprawiają sprawność samolotu, przyczyniają się do oszczędności paliwa dzięki zmniejszeniu oporu oraz zmniejszają hałas wytwarzany przez samolot dzięki poprawie wydajności podczas startu. Ta zmiana pozwoli firmie UPS zaoszczędzić 22 miliony litrów paliwa rocznie i zmniejszy emisję dwutlenku węgla o ponad 62 tysiące ton. Specjaliści UPS szacują oszczędność paliwa na poziomie 4% przy każdym locie samolotów 767.
– UPS pozostaje branżowym liderem w zakresie praktyk biznesowych na rzecz zrównoważonego rozwoju – mówi David Abney, dyrektor ds. operacyjnych UPS. – Oferując najszerszy zakres usług w branży, nieustannie poszukujemy sposobów na zmniejszenie emisji i kosztów operacyjnych, by móc oferować klientom rozwiązania pozwalające być konkurencyjnym w globalnej gospodarce. Rozpraszacze są doskonałym przykładem zrównoważonego rozwoju w praktyce. To przykład gospodarności i dobrego zarządzania.
UPS korzysta obecnie z 54 samolotów 767, a kolejnych pięć zostało zamówionych. Firma planuje zainstalować rozpraszacze na wszystkich samolotach 767 do końca 2014 roku. Zainstalowano je już na należących do firmy samolotach 747 i MD-11, a samoloty A300-600 wyposażone zostały już w inny typ rozpraszacza – wingtip fence.
Modyfikacja zwiększa długość skrzydła o około półtora metra, a wysokość rozpraszacza to prawie trzy i pół metra. Masa samolotu zwiększy się o ok. 1300 kg – składa się na to waga samych rozpraszaczy oraz wzmocnienie konstrukcji skrzydła. Mimo swoich rozmiarów i wagi rozpraszacze zmniejszą ilość paliwa zużywaną w czasie lotu.
Rozpraszacze poprawiają aerodynamikę skrzydła, zwiększając jego długość i zmniejszając opór.
Projekt ten wdrożono w ramach inicjatywy linii UPS Airlines na rzecz zrównoważonego rozwoju. Firma posiada jedną z najmłodszych i najbardziej wydajnych pod względem spalania paliwa flot powietrznych w sektorze towarowym i pracuje nad zmniejszeniem emisji dwutlenku węgla do roku 2020 o 20% w porównaniu z rokiem 2005. Inne działania podejmowane w ramach inicjatywy oszczędzania paliwa to m.in. komputerowa optymalizacja tras przelotu, zarządzanie czasem kołowania samolotu i wykorzystanie alternatywnych paliw dla sprzętu obsługi naziemnej.
– Wierzymy, że zawsze jest coś, co można usprawnić i stosujemy to podejście również do naszych inicjatyw ekologicznych – mówi prezes linii UPS Airlines, Mitch Nicols. – To doskonały przykład, jak możemy zastosować istniejącą technologię dla uzyskania oszczędności, zmniejszenia wpływu na środowisko i bardziej wydajnej obsługi klientów.
Źródło/Autor: UPS
Zdjęcia: UPS