Kategorie
Lotnictwo cywilne

Pratt & Whitney PurePower PW1100G-JM dla samolotu Airbus A320neo

Pierwszy  silnik testowy Pratt & Whitney do modelu A320neo nabiera kształtu.

Program Airbusa A320neo posunął się o krok w stronę finalnego produktu – rozpoczęto montaż pierwszego silnika Pratt & Whitney (P&W) PurePower PW1100G-JM, przeznaczonego do prób. Już niebawem rozpoczną się próby silnika w zakładach P&W na Florydzie w Stanach Zjednoczonych.

Silnik PurePower ma nowoczesną przekładnię wentylatora. Konfiguracja ta została sprawdzona w Tuluzie w samolocie testowym Airbusa A340 w 2008, podczas fazy koncepcyjnej P&W „silnika turbowentylatorowego z przekładnią”. Przekładnia umożliwia działanie wentylatora silnika przy prędkości różnej od prędkości obrotowej sprężarki niskiego ciśnienia i turbiny. Połączenie przekładni i całkowicie nowej, nowoczesnej części gorącej silnika jest rozwiązaniem, które przyniesie zmniejszenie zużycia paliwa i korzyści dla środowiska.

Paul Adams, Starszy Wiceprezes ds. Operacji i Techniki, Pratt & Whitney powiedział: “Pratt & Whitney jest dumny z tego, że jego PurePower PW1100G-JM będzie pierwszym silnikiem, który wejdzie do eksploatacji w samolotach Airbus A320neo. Jesteśmy przekonani, że silnik turbowentylatorowy z przekładnią to najlepsza propozycja na przyszłość i że nasz nowy silnik dla samolotów z rodziny A320neo będzie skutecznym wsparciem dla Airbusa w zdobyciu silnej pozycji w tym segmencie rynku.”

Klaus Roewe, Starszy Wiceprezes Airbusa ds. rodziny A320neo stwierdził: „Silnik Pratt & Whitney PurePower jest integralną częścią rodziny samolotów Airbus A320neo”. Dodał także: ”Rozpoczęcie programu prób nowego silnika jest ważnym kamieniem milowym w naszym wspólnym przedsięwzięciu. Czekamy na wyniki prób i kontynuację prac związanych z integracją silnika w samolocie”.

A320neo daje użytkownikom możliwość wyboru dwóch nowych silników – PurePower PW1100G-JM od Pratt & Whitney i turbowentylatorowego CFM International LEAP-1A. Każdy z nich ma całkowicie zoptymalizowaną średnicę wentylatora i nowoczesną część gorącą. Co więcej, wraz z dużymi końcówkami skrzydeł – „sharkletami” udoskonalenia te pozwolą najlepiej sprzedającej się rodzinie samolotów A320 utrzymać wiodącą pozycję na rynku jako najbardziej ekonomicznej w segmencie maszyn wąskokadłubowych.

Rodzina samolotów A320neo zapewni oszczędności zużycia paliwa wynoszące 15 procent oraz dodatkowy zasięg lotu 500 mil morskich (950 kilometrów), lub zdolność do przewiezienia dwóch ton ładunku więcej na tym samym dystansie. Oszczędności zużycia paliwa przez A320neo oznaczają dla środowiska ponad 3600 ton mniej CO2 emitowanego rocznie przez jeden samolot (odpowiada to emisjom 1000 średniej wielkości samochodów poruszających się po drodze). Dodatkowo, poziom emisji NOx dla A320neo jest 50 procent niższy od norm CAEP/6, samolot ten charakteryzuje się także znacznie niższym poziomem emitowanego hałasu.

ŹródłoZdjęcie: Airbus


Autor: Paweł Lach

Paweł Lach - absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalność Historia Wojskowości. Zainteresowania skupiają się wokół historii lotnictwa II wojny światowej oraz historii średniowiecza. Dodatkowo specjalizuje się w zagadnieniach lotnictwa cywilnego w Polsce i na świecie.