Wydarzyło się dziś – 23 października

23 października 1920 roku do Oficerskiej Szkoły Obserwatorów Lotniczych powróciła „toruńska eskadra wywiadowcza”. Oddział powstał w lipcu 1920 roku. Wtedy to, w wyniku zagrożenia bolszewickiego personel Oficerskiej Szkoły Obserwatorów Lotniczych wybrał 9 najlepszych samolotów i odszedł na front biorąc udział w zmaganiach z Armią Czerwoną.

23 października 1939 roku dokonano oblotu samolotu Mitsubishi G4M. Pracą zespołu konstrukcyjnego kierował inż. Kiro Honju. Był to siedmiomiejscowy samolot bombowo-torpedowy o metalowej konstrukcji. W jego dziobie mieściło się oszklone stanowisko nawigatora, który równocześnie pełnił funkcję bombardiera i obsługiwał ruchomy karabin maszynowy. Za tym stanowiskiem, w górnej części kadłuba, znajdowała się kabina pilotów, w której lewy fotel zajmował pierwszy pilot, a prawy – drugi. Za kabiną pilotów znajdowała się górna wieżyczka strzelecka, w której strzelec pokładowy obsługiwał ruchomy karabin maszynowy. W środkowej części kadłuba – z prawej i lewej strony – mieściły się stanowiska bocznych strzelców pokładowych, obsługujących ruchome karabiny maszynowe – wystawiane na zewnątrz przez okienka. W ogonie znajdowało się zakryte, tylne stanowisko strzeleckie z umieszczonym w nim działkiem kalibru 20 mm, obsługiwane przez strzelca pokładowego W latach 1941-1945 był to podstawowy samolot japońskiej marynarki wojennej startujący z baz lądowych. Ogółem w tych latach wyprodukowano łącznie 2479 maszyn różnych wersji. Brały udział m.in. w udanym ataku na okręt liniowy HMS Prince of Wales i krążownik liniowy HMS Repulse. 18 kwietnia 1943 roku na pokładzie G4M1 zginął admirał Yamamoto. Co ciekawe 19 sierpnia 1945 roku japońska delegacja przyleciała Mitsubishi G4M2 na Iwo-Jimę celem podpisania kapitulacji.