Siły Powietrzne Bangladeszu sięgają swymi korzeniami do czasów panowania Brytyjczyków w regionie.
Rys historyczny
Jeszcze na początku lat 20 ubiegłego wieku domagano się włączenia lokalnej ludności w szereg kształtującego się dopiero lotnictwa. Cały proces trwał jednak długo i dopiero w 1932 powstały samodzielne indyjskie siły powietrzne. Postępy w szkoleniu w regionie były jednak mizerne i nie zmieniał tego nawet II wojna światowa. Zbudowano jedynie kilka lotnisk oraz powstał jedne ośrodek szkoleniowy. W latach 50 powstały pierwsze jednostki w Pakistanie. Pochodzący z Bangladeszu piloci mieli swój udział w wojnie pakistańsko-indyjskiej z roku 1965.
Prawdziwy przełom to wojna wyzwoleńcza z 1971, która wybuchła po kumulacji negatywnych nastrojów wobec Pakistanu nieodpowiednio reagującego i wspierającego ludność regionu po klęsce żywiołowej. Część pilotów i techników od razu przeszła na stronę powstańców.
Od czasu uzyskania niepodległości i powstania niezależnych Sił Powietrznych zaszły poważne zmiany i dynamiczny rozwój. Powstawały posterunki, bazy i przede wszystkim nowe jednostki mające zapewnić obronę nieba nad krajem. W 1980 SP otrzymały barwy narodowe, a 2003 roku podobny zaszczyt spotkał akademię sił powietrznych.
Siły powietrzne Bangladeszu poza wykonywaniem misji stricte wojskowych biorą też aktywny udział we wsparciu ludności cywilnej. Lotnictwo miało swój udział w zwalczaniu skutków powodzi z 1988 roku, cyklonu z roku 1991 czy też wspierało wybory parlamentarne w roku 2001. Samoloty Bangladeszu uczestniczyły również w misjach międzynarodowych odpowiadając na wołanie o pomoc Indii po trzęsieniu ziemi w 2001 roku, Sri Lanki i Malediwów po tsunami z 2004 roku czy też po trzęsieniu ziemi w Pakistanie w roku 2005. Dodatkowo w ramach ONZ Bangladesz brał udział w 17 różnych misjach.
Organizacja:
Samoloty bojowe
- A-5 – 8
- F-7 – 23 (16 zamówionych)
- MiG-29 – 8
Samoloty transportowe
- An-32 – 3
- C-130B/E – 4 (4 zamówione)
Śmigłowce bojowe
- Bell 206 – 7
- Bell 212 – 14
- Mi-17/171 – 20
Maszyny szkolne
- FT-6 – 9
- FT-7 – 12
- L-39 – 7
- T-37 – 11
Źródło: BAF, World Air Forces 2013
Zdjęcia: BAF
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |