Hurkus to turecki program samolotu szkolenia podstawowego.
Kontrakt z TAI na jego budowę został podpisany w 2006 roku, a w jego ramach opracowywane są dwie wersje:
- HURKUS-A – wersja podstawowa certyfikowana przez EASA zgodnie z wymaganiami C-23
- HURKUS-B – zaawansowana wersja ze zintegrowaną awioniką -HUD, wyświetlacze MFD oraz komputer misji
TAI reklamuje swój produkt jako posiadające zaawansowaną aerodynamikę dzięki własnym rozwiązaniom konstrukcyjnym (nowatorki profil lotniczy). Za napęd samolotu odpowiada silnik PT6A-68T Pratt & Whitney Canada napędzający 5 łopatowe śmigło Hartzell HC-B5MA-3.
Za bezpieczeństwo załogi odpowiadają fotele wyrzucane Martin-Baker Mk T-16 N 0/0. Układ kokpitu jest taki, że zapewnia dobrą widoczność zarówno dla kursanta, jak i dla instruktora posiadającego dogodną pozycję z tyłu. Kabina załogi jest ciśnieniowa.
Na wyposażeniu znajdują się m.in. system OBOGS, system anty-przeciążeniowy, Environmental Control System (Vapor Cycle Cooling) system HOTAS. Owiewka jest zdolna wytrzymać zderzenia z ptakami, a podwozie dzięki specjalnej konstrukcji dobrze absorbuje twarde lądowania.
Podstawowe dane (szacowane):
Prędkość max.: 574km/h
Prędkość preciagnięcia (konfiguracja do lądowania): 143 km/h
Wznoszenie: 22m/s
Pułap: 10577m
Długotrwałość lotu: 4h 15min
Zasięg: 1478km
Rozbieg: 489m
Dobieg: 593m
Przeciążenia: +7 -3,5 g
Źródło: TAI
Zdjęcia: TAI
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |