SH-60 Seahawk

SH-60 Seahawk to średnia, dwusilnikowa maszyna transportowa.

Śmigłowiec jest wykorzystywany do wielu zadań w zależności od przyjętej konfiguracji. Może wykonywać misje związane ze zwalczaniem okrętów podwodnych, misje SAR, zwalczania okrętów nawodnych lub stanowić platformę transportową dla misji specjalnych.

SH-60B to wersja stacjonująca na krążownikach, niszczycielach oraz fregatach i przeznaczona do niszczenia okrętów podwodnych z wykorzystaniem torped. Dodatkowym ich zadaniem jest funkcjonowanie jako wysunięte stanowisko radarowe dzięki czemu dowódca okrętu widzi dalej niż przy użyciu aparatur pokładowej swojej jednostki.

Odmiana SH-60F bazuje na lotniskowcach. Z kolei odmiana HH-60H działa zarówno z lotniskowców jak i baz lądowych. Jest ona wykorzystywana do wykonywania misji SAR.

W roku 2015 U.S. Navy planuje mieć w swoich szeregach jedynie wersje MH-60S i MH-60R.

Niektóre wersje takie jak MH-60G Pave Hawk USAF i HH-60J Jayhawk U.S. Coast Guard posiadają wyciągarki z 75 metrową liną i udźwigiem 270 kg oraz sondami do pobierania paliwa.

Najbardziej znana jest oczywiście odmiana lądowa UH-60L Balck Hawk zabierająca na pokład 11 żołnierzy.

Pierwsze SH-60B weszły do służby w U.S. Navy w 1983 roku. Odmiana SH-60F została wprowadzona w roku 1988. Pierwszą operacyjną jednostką używającą MH-60S została Helicopter Combat Support Squadron Five (HC 5) bazująca na wyspie Guam.

Koszt jednostkowy śmigłowca zależy od wersji i stopnia specjalizacji i waha się od 5,9 miliona dolarów za UH-60L do 10,2 miliona dolarów za MH-60G Pave Hawk.

Podstawowe dane:
Producent: Sikorsky Aircraft Corporation (kadłub); General Electric Company (silniki); IBM Corporation (awionika)
Napęd: 2 x T700-GE-700 lub T700-GE-701C
Moc: 1940 shp
Długość: 19,6 m
Wysokość: 3,9 do 5,1 m w zależności od wersji
Średnica wirnika: 16,4 m
Masa: od 9450 do 10350 kg
Prędkość: 180 węzłów
Zasięg: 600 km
Załoga: 3/4 ludzi

Źródło: U.S. Navy

Zdjęcie: U.S. Navy

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii