C-40A Clipper to samolot logistyczny bazujący na konstrukcji Boeing 737-700.
Na pokładzie samolotu zbudowano komputerowy system zarządzania zintegrowany z GPS. Całość jest kompatybilna z przyszłościowym rozwiązaniem GATM/FANS (RBP-1). W celu podniesienia bezpieczeństwa operowania na samolocie zabudowano system ostrzegający Traffic Alert and Collision Avoidance System II. Dodatkowo załoga ma do swojej dyspozycji doskonały system ostrzegający o zbliżaniu się do ziemi, zaawansowany radar pogodowy, wyświetlacz HUD oraz funkcje TACAN/UHF/IFF.
Samolot został wprowadzony do linii jako następca starzejących się maszyn C-9 Skytrain. Jest to pierwsza nowa maszyna logistyczna w zasobach U.S. Navy od 17 lat.
W podstawowej wersji samolot jest certyfikowany do funkcjonowania w stricte pasażerskiej konfiguracji i może zabrać na pokład 121 pasażerów, konfiguracji combi gdzie na pokład wejdzie 70 pasażerów oraz 3 standardowe palety lub w konfiguracji stricte cargo.
U.S. Navy nabyła 9 samolotów zgodnie ze strategią Commercial Off the Shelf (COTS) czyli kupiono samolot używany na rynku cywilnym i już gotowy.
Pierwsza maszyna została dostarczona w kwietniu 2001 roku do Logistics Support Squadron Fifty Nine (VR-59) stacjonującego w Naval Air Station/Joint Reserve Base Fort Worth, Texas.
Podstawowe dane:
Producent: Boeing
Data wprowadzenia w U.S. Navy: 21 kwietnia 2001
Napęd: 2 x CFM56-7 SLST
Długość: 33,63m
Wysokość: 12,55m
Rozpiętość: 35,8m
Masa startowa: 77,564kg
Masa max. do lądowania: 60,781kg
Masa na pusto bez paliwa: 57,153kg
Prędkość: 940-990km/h
Pułap: 12497m
Zasięg: 3142mm z 121 pasażerami lub 18,144kg ładunku
Załoga: 4
Źródło: U.S. Navy/Boeing
Zdjęcie: Boeing
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |