infolotnicze.pl

E-6B Mercury – powietrzne stanowisko dowodzenia

E-6B Mercury to samolot przeznaczony do wykonywania zadań związanych z przekazywaniem informacji oraz funkcjonujący jako powietrzne centrum dowodzenia.

Maszyna zapewnia niezawodną i długotrwała komunikację pomiędzy podmiotami sektora obronnego w USA oraz zapewnia doskonałe stanowisko dowodzenia. W celu zapewnienia ciągłości operacji ponad 20 załóg z dywizjonów „Ironmen” VQ-3 i  „Shadows” VQ-4 z Tinker Air Force Base jest w ciągłej gotowości i operacji.

Podstawą do powstania samolotu E-6B Mercury była komercyjna maszyna Boeinga 707. Nowe samoloty zastąpiły maszyny EC-130Q w misjach Navy TACAMO („Take Charge and Move Out”). TACAMO łączy National Command Authority (NCA) z morskimi siłami balistycznymi w czasach kryzysu. Pierwszy samolot tego typu został zaakceptowany przez Marynarkę USA w 1984 roku. Na jego pokładzie zabudowane są systemy działające na bardzo niskich częstotliwościach oraz specjalne anteny.

Wersja E-6B to zmodernizowany i wzbogacony samolot E-6A w którym dodano stanowiska dowodzeni i inne specjalistyczne oprzyrządowanie. Maszyna to samolot dwuzadaniowy i może wykonywać zadania charakterystyczne dla samolotów E-6A lub funkcjonować jako powietrzne stanowisko dowodzenia. Samoloty wersji B wyposażone są w airborne launch control system (ALCS). System ten pozwala na odpalanie należących do USA pocisków balistycznych rozlokowanych na lądzie.

Pierwszy samolot E-6B wszedł do służby w grudniu 1997 roku, a pierwsza podwójna misja miała miejsce w grudniu 1998 roku. W 2003 roku cała flota samolotów została doprowadzona do standardu B.

Podstawowe dane:
Producent: Boeing
Data wprowadzenia: październik 1998
Koszt jednostkowy: 141,7 miliona dolarów
Napęd: cztery silniki CFM-56-2A-2
Długość: 45,8m
Wysokość: 12,9m
Rozpiętość: 45,2m
Masa: 154000kg
Prędkość: 960km/h
Pułap: ponad 40000 stóp
Zasięg: 12144km z 6h godzinami w rejonie
Załoga: 22

Źródło: U.S. Navy

Zdjęcia: U.S. Navy

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii


Opublikowano

w

przez

Tagi: