Kategorie
Lotnictwo cywilne

Bombardier opublikował coroczną prognozę dla rynku lotniczego

To dwudziestoletnia prognoza dla segmentu odrzutowców biznesowych i samolotów pasażerskich o pojemności od 20 do 149 miejsc.

Bombardier Aerospace przewiduje że w latach 2012-2031 na świecie zapotrzebowanie na odrzutowce biznesowe wyniesie 24 000 sztuk o wartości 648 miliardów dolarów. Zaś w segmencie samolotów o pojemności między 20 a 149 pasażerów zapotrzebowanie wyniesie 12 800 maszyn o wartości 630 miliardów dolarów.

Prognoza ukazała się przed rozpoczynającym się 9 lipca Farnborough International Airshow. Bombardier widzi pozytywny rozwój branży w nadchodzących dwudziestu latach, nowe zamówienia będą nadchodziły zarówno z rynków rozwiniętych, jak i rozwijających się. Przewoźnicy będą koncentrowali się na maszynach nowoczesnych, bardzo oszczędnych, ponieważ ceny paliwa będą grały nadal kluczową rolę.

Rynek samolotów biznesowych w najbliższych dwudziestu latach to łącznie 24 000 sztuk samolotów, z czego na lata 2012-2021 przypada 9800, a 2022-2031 – 14 200 sztuk. Z łącznej liczby 24 000 samolotów, według prognozy, 9500 przypadnie na rejon Ameryki Północnej, 3920 to Europa, 2420 – Chiny. Inne bardzo ważne rynki to Rosja, Brazylia, Indie, Meksyk, Korea Południowa, Turcja czy Indonezja.

Firma Bombardier, w omawianym segmencie samolotów biznesowych, posiada w ofercie następujące propozycje: Learjet 70, Learjet 75, Learjet 85, Global 7000 i Global 8000 i tymi właśnie produktami będzie chciała zawojować rynek o łącznej wartości 648 miliardów dolarów.

Specjaliści Bombardiera szacują, że rynek samolotów o pojemności między 20 a 149 miejsc będzie potrzebował łącznie 12 800 nowych maszyn. W stosunku do prognozy zeszłorocznej to spadek o 300 (o 2,3%). Szczegółowo przedstawia się to następująco:

  • samoloty o pojemności 20-59 – 300 sztuk,
  • samoloty o pojemności 60-99 – 5600 sztuk,
  • samoloty o pojemności 99-149 – 6900 sztuk.


Także w tym segmencie najważniejszą rolę odegra rynek Ameryki Północnej ze spodziewanymi 4730 zamówieniami, na drugim miejscu plasują się Chiny (2220) a na trzecim Europa wraz z Rosją – 2240.

Na tym dużym rynku Bombardier chce pozyskać wiele nowych zamówień dzięki samolotom Q400 NextGen, CRJ NextGen oraz CSeries.

Źródło: Bombardier

Zdjęcie: Bombardier

Autor: Paweł Lach

Paweł Lach - absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalność Historia Wojskowości. Zainteresowania skupiają się wokół historii lotnictwa II wojny światowej oraz historii średniowiecza. Dodatkowo specjalizuje się w zagadnieniach lotnictwa cywilnego w Polsce i na świecie.