CQ-10A SnowGoose cargo UAV

CQ-10A SnowGoose to używany przez USA system bezzałogowego transportu powietrznego.

Aparat wygląda niczym paralotnia. Jest w stanie przewieźć do 575 funtów ładunku. Może zostać zrzucony z powietrza przy pomocy C-130, C-141 lub C-17. W przypadku startu z ziemi użyty może zostać HMWVV lub inny pojazd z płaską przyczepą. W przypadku przenoszenia 100 funtów ładunku długotrwałość lotu wynosi nawet 15h, a zasięg to nawet 800km. Maksymalny pułap to 18000 sŧóp. Całość posiada otwartą architekturę co przekłada się na łatwą integrację wymaganego ładunku. Aparat posiada w pełni autonomiczny system nawigacji i kontroli. Do kontroli może być używana stacja naziemna wyposażona w łącze LOS lub SATCOM BLOS. Za napęd służy silnik Rotax 914 UL o mocy 110 KM. W UAV przewidziano przedział ładunkowy wyposażony w 6 oddzielnych komór, które mogą służyć do przenoszenia paliwa, ładunków czy tez pakietów sensorów. Ilość zastosowań jest ogromna zarówno w przypadku opcji cywilnej jak i wojskowej. Najbardziej oczywista opcja to możliwość dostarczenia zapasów do udciętych lub daleko wysuniętych jednostek, ale możliwość przenoszenia różnorakiego ładunku obserwacyjnego pozwala na zbieranie danych czy też wykonywanie misji SAR.

Źródło: MMIST

Zdjęcia: MMIST

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.