X-51A WAVERIDER

X-51A WAVERIDER ma być platformą testującą nowe technologie na potrzeby USAF.

Aparat został zaprojektowany tak, by startować z bombowca B-52.  Cały system składa się ze zmodyfikowanej rakiety na paliwo stałe pochodzącej z arsenału USAF, łącznika oraz samego X-51A Waverider. Aparat nie posiada skrzydeł i ma poruszać się na własnej fali uderzeniowej. Całość posiada niewielkie powierzchnie sterowe. Za napęd odpowiada silnik strumieniowy typu scramjet SJY61 skonstruowany przez firmę Pratt & Whitney Rocketdyne i napędzany paliwem JP-7. Za konstrukcję i projektowanie aparatu odpowiada Boeing Phantom Works. Do jego budowy wykorzystano aluminium, stal, tytan i inkonel (stop żaroodporny). W niektórych elementach wykorzystano również karbon. Do osłony termicznej wykorzystywane są systemy opracowane przez Boeinga oraz elementy podobne do znanych z promów kosmicznych. Poza testowaniem nowego rodzaju napędu system jest przewidziany jako platforma do prób z nowymi zabezpieczeniami termicznymi oraz integracji silnika oraz stabilności podczas dużych prędkości. Silniki scramjet spalają tlen z atmosfery więc nie muszą przenosić wielkich zbiorników jak w tradycyjnych rakietach co ma przełożyć się na efektywniejsze wysyłanie obiektów na orbitę.

Podstawowe dane:
Producent: Boeing, Pratt & Whitney Rocketdyne
Napęd: chłodzony silnik scramjet SJY61 na paliwo JP-7
Ciąg: 500-1000 funtów
Długość: 25 stóp całość, sam aparat 14 stóp, łącznik 5 stóp, rakieta na paliwo stało 6 stóp
Masa: około 4000 funtów
Zapas paliwa: około 270 funtów JP-7
Prędkość: 3600mph
Zasięg: ponad 400 mm
Pułap: ponad 70000 stóp
Załoga: brak, monitorowanie aparatu z ziemi
Koszt: tajne

Źródło: USAF

Zdjęcia: USAF

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii