Kategorie
Lotnictwo cywilne Tematy tygodnia

Napęd samolotów przyszłości – LNG

LNG (liquified natural gas) propulsion – napęd na skroplony gaz ziemny.

Niedawno NASA poinformowała o planach i wizjach samolotów przyszłości, nad którymi pracują największe firmy z branży lotniczej w Stanach Zjednoczonych. NASA oraz firma Boeing pracują również nad aspektem związanym z napędem dla samolotów, które wejdą do służby około roku 2045. Boeing ma dwie koncepcje: „N+3” – to generacja maszyn, które mają wejść do służby w latach 2030-2035 i „N+4” – dla samolotów wchodzących do służby około roku 2045. Specjaliści z NASA i firmy Boeing są zgodni, że generacja „N+4” będzie mogła być napędzana napędem na LNG (liquified natural gas), który ma być bardzo efektywny, oszczędny i czysty środowiskowo.

Boeing opracował projekt, 154-miejscowy SUGAR (Subsonic Ultra Green Aircratf Research), który będzie mógł być napędzany silnikami na LNG – zbiorniki na ciekły gaz ziemny będą się znajdować wewnątrz głównego kadłuba na rufie i dziobie maszyny. Specjaliści prognozują, że samolot ten może charakteryzować się zużyciem paliwa mniejszym o 64% niż obecne w służbie maszyny Boeing B737-800.

Źródło: www.aviationweek.com

Grafika: Boeing

Autor: Paweł Lach

Paweł Lach - absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalność Historia Wojskowości. Zainteresowania skupiają się wokół historii lotnictwa II wojny światowej oraz historii średniowiecza. Dodatkowo specjalizuje się w zagadnieniach lotnictwa cywilnego w Polsce i na świecie.