Kategorie
Śmigłowce

AgustaWestland AW139M

AgustaWestland AW139M to zmilitaryzowana wersja śmigłowca AW139.

Jest to maszyna średniej klasy wyposażona w dwa silniki i przeznaczona do wykonywania takich zadań jak misje związane z bezpieczeństwem wewnętrznym, transportem (także sił specjalnych), zadania MEDAVAC, CASEVAC, SAR/CSAR, Command & Control czy też wsparcia ogniowego.

Podczas konstruowania śmigłowca skupiono się na wielozadaniowości i elastyczności co przekłada się na możliwość transportu do 10 w pełni wyekwipowanych żołnierzy lub 15 pasażerów z dużą prędkością (znaczny wzrost w porównaniu ze starszymi śmigłowcami tej klasy). Para dużych drzwi pozwala na szybki załadunek i wyładunek. Zainstalowane silniki PT6C-67C zapewniają bardzo duży zapas mocy i w pełni spełniają wyśrubowane normy FAR/JAR/EASA. Jednostki napędowe napędzają 5 łopatowy wirnik główny zapewniając wysoką prędkość przelotową w każdych warunkach i przy każdym obciążeniu. Posiadana rezerwa mocy jest istotna zwłaszcza przy operowaniu w warunkach hot&high. W pełni zintegrowana zaawansowana awionika, czteroosiowy system AFCS (Automatic Flight Control System) z trybem SAR, kokpit kompatybilny z NVG oraz opcjonalny system przeciwoblodzeniowy zapewniają bezpieczne i efektywne operowanie helikoptera.

Dużą zaletą AW139M jest możliwość skomponowania własnego wyposażenia w zależności od zapotrzebowania odbiorcy docelowego. Śmigłowiec używany jako maszyna wsparcia poza transportem żołnierzy posiada również spory przedział ładunkowy dostępny z wewnątrz i z zewnątrz po wylądowaniu. Zewnętrzny punkt podwieszenia zapewnia możliwość transportu do 2200 kg ładunku. W celu ochrony załogi i żołnierzy w maszynie da się zainstalować modułowe opancerzenie. Do aktywnej obrony możliwa jest instalacja karabinów 5,56 i 7,62 montowanych w oknach lub 12,7 montowanych w drzwiach. Ochronę uzupełniają Missile Approach Warning System (MAWS) i Counter Measures Dispensing System (CMDS). Na pokładzie można również zabudować system IFF i Blue Force Tracker. Firma planuje również wprowadzenie dodatkowych systemów w przyszłości: rozpraszaczy IR, opancerzonych foteli pilotów, zbiorników samouszczelniających oraz zewnętrznych podwieszeń umożliwiających przenoszenie karabinów 12,7 mm oraz rakiet 70 mm. W maszynach przeznaczonych do służby w straży przybrzeżnej istnieje opcja instalacji szerokiego pakietu urządzeń: radaru, Electro-Optic/Infra Red (EO/IR), Automatic Identification Systems (AIS). Podczas zadań Command & Control instalowane jest dodatkowe wyposażenie obserwacyjne i odpowiednie systemy łączności.

Podstawowe dane:
Max. masa startowa: 6400 kg
Max. ładunek użyteczny: 2570 kg
Moc startowa: 2 x 1679 shp
Zapas paliwa:
podstawowy:1568 l
dodatkowy: 500 l
Załoga: 1-2 + 15
Dłuość: 16,66 m
Wysokość: 5,17 m
Średnica wirnika głównego: 13,8 m
Max. prędkość przelotowa: 306 km/h
Prędkość wznoszenia: 10,9 m
Pułap zawisu: 4682 m
Pułap maksymalny: 6096 m
Zasięg: 1250 km
Długotrwałość lotu: 5 h 56 min

Wyposażenie:
Engine air particle separators
Closed circuit refuelling system
Auxiliary fuel tanks (500 litres / 132 USgal)
Anti/ de-icing system
Wire strike protection
Blade folding ship deck mooring
Cargo hook
Single/dual rescue hoist (272 kg / 600 lb) with utility hoist light
Cargo hook (2200 kg / 4850 lb) with monitoring cameras
External loudspeaker
Self contained EMS/MEDEVAC kit
Snow skis/ slump protection pads
Cabin bubble windows
Life rafts
Search lights
Marking for high visibility main rotor blades
Emergency floats
Customising painting scheme with metallic colours
All weather covers
Crashworthy Seating
Modular Armour
Rescue hoist (fixed or deployable)
Troop seats and medevac stretchers
Rappelling/ fast roping kit
Armoured crew seats and armoured floor
Wire strike protection system
IR Suppression system
Defensive Aids Suite (DAS)
Self – sealing crashworthy fuel tanks

Awionika:
Cockpit Voice Recorder & Flight Data Recorder (CVR/FDR)
Weather/search radar
4-axis Digital Automatic Flight Control System (DAFCS) with SAR modes & FMS SAR patterns
Health and Usage Monitoring System (HUMS)
Helicopter Operations Monitoring Programme (HOMP)
NVG compatibility (cockpit & external lights)
TCAS II
FLIR
Digital video recorder
Video downlink
Helicopter Emergency Exit Light System (HEELS)
Auto-Deployable ELT (ADELT)
Moving map on 5th display
Enhanced Ground Proximity Warning System (EGPWS)
Enhanced Vision System (EVS)
HF radios
Tactical radios
Maritime radios
SATCOM
Secure Comms
Electro optic /IR System
Surveillance & Weather Radar
Tactical Data Link
Digital map
Video downlink

Wyposażenie dodatkowe:
Internal weapons (general purpose machine gun)
Sniper rifle
External weapons (Heavy machine gun pods & 2.75” rocket pods)
Weapon management system with head up display
Forward firing rockets and machine guns
Pintle mounted machine gun
Air-to-Surface Missile system
Air-to-Ground Missiles
Torpedoes and depth charges

Źródło: AgustaWestland

Zdjęcia: AgustaWestland

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.