Streszczenie | Summary |
PZL P.24E to rumuńska wersja ostatniego i najdoskonalszego myśliwca serii „P”. Rumuni zakupili licencję na P.24 w 1936 roku. Samoloty te charakteryzowały się potężnym uzbrojeniem strzeleckim, ich prędkość nie odpowiadała jednak wymaganiom pola walki w latach drugiej wojny światowej. Z tego względu P.24E stosunkowo krótko (bo tylko do 1942 roku) brały udział w walce przeciw Związkowi Radzieckiemu. Później były maszynami treningowymi, choć w razie potrzeby brały startowały także na przechwytywanie alianckich wypraw bombowych. | PZL P.24E was the Romanian version of the last, state-of-the-art fighter plane from the “P” series. The Romanians purchased the license to manufacture P.24 in 1936. The planes were characterized by a powerful gun armament but their speed was not enough to serve on the battlefields of World War II. As a result, the P.24E had a relatively short-lived career in the fight against the Soviet Union (i.e. until 1942). Later on it was used as a trainer aircraft. However, if the need arose, these fighters were still scrambled to intercept Allied bombing raids. |
Hasła indeksowe | Key Words |
Rumunia, IAR, PZL, P.24E, Zygmunt Puławski, Wsiewołod Jakimiuk | Romania, IAR, PZL, P.24E, Zygmunt Puławski, Wsiewołod Jakimiuk |
PZL P.24E ((W historiografii nazwę tych samolotów zapisuje się na dwa sposoby: P-24, bądź P.24. Opierając się na autorytecie Andrzeja Glassa w poniższym tekście zdecydowaliśmy się na zapis P.24. (A. Glass, PZL P.24 A-G, Lublin 2009.))) to rumuńska wersja ostatniego i najdoskonalszego polskiego myśliwca serii „P”.
P.24 był eksportową odmianą maszyn P.11, z których zaczerpnięto: skorupową tylną część kadłuba wraz z usterzeniem, płat, podwozie oraz kabinę i jej wyposażenie. Zmieniono przód kadłuba, wprowadzono owiewki podwozia i wzmocniono kadłub. Najistotniejsze zmiany dotyczyły jednak uzbrojenia i jednostki napędowej. W miejsce silników Bristol montowane były silniki francuskie wytwarzane przez firmę Gnôme Rhône. Prototypy poddawane próbom miały mieć 2 lub 4 karabiny maszynowe, bądź 2 karabiny maszynowe i dwa działka 20 mm ((O. Borkowski, Cz. Krzemiński Mała encyklopedia polskiego lotnictwa wojskowego, Warszawa 1979, s. 33; A. Glass, Samoloty PZL 1928-1978, Warszawa 1980, s. 20-21; tenże, PZL P.24 A-G, s. 15-17; T. Królikiewicz, Polski samolot i barwa, Warszawa 1981, s. 63-64; A. Morgała, Polskie samoloty wojskowe 1918-1939, Warszawa 1972, s. 140; Samolot myśliwski PZL P-24, Typy Broni i Uzbrojenia, z. 3, Warszawa 1970, s. 1-2.)).
Prace nad samolotem P.24 w Państwowych Zakładach Lotniczych rozpoczęto na przełomie lat 1931/1932 pod kierownictwem inż. Jana Wsiewołoda Jakimiuka. Na stanowisku głównego konstruktora serii „P” zastąpił on inż. Zygmunta Puławskiego poległego śmiercią lotnika w 1931 roku. W lutym 1933 roku zakłady PZL opracowały pierwszy prototyp – PZL P.24/I. Prawdziwą furorę zrobił jednak prototyp oznaczony jako PZL P.24 „Super P bis”zademonstrowany na międzynarodowych targach lotniczych w Paryżu w listopadzie 1934 roku ((A. Glass, Samoloty PZL…, s. 90; T. Królikiewicz, Polski samolot…, s. 63-64; Samolot myśliwski PZL P-24…, s. 2.)).
Dobre wrażenie pozostawione przez produkt PZL w stolicy Francji zaowocowało pojawieniem się nabywców na P.24. W 1936 pierwszą partię samolotów zakupiła Turcja, której Polska sprzedała również licencję. Pomiędzy 1936, a 1938 rokiem II RP dostarczała myśliwce P.24 do Grecji. Natomiast od 1937 do 1939 roku polskie samoloty trafiały do Bułgarii ((Turcy zakupili wersje: „A” i „C”, do Bułgarii trafiły odmiany: „B”, „F” oraz „G”, natomiast Grecy wyposażyli swoje wojska lotnicze w polskie myśliwce wersji: „A”, „C”, „F” i „G”. A. Glass, Samoloty PZL…, s. 90; A. Morgała, Polskie samoloty…, s. 144-148; Samolot myśliwski PZL P-24…, s. 4-10.)).
W końcu 1936 roku również przedstawiciele Rumunii zakupili w Polsce licencję na budowę samolotu P.24 oraz zamówili 6 maszyn wzorcowych, które miały ułatwić rozpoczęcie produkcji w fabrykach południowego sąsiada II Rzeczypospolitej. Wersja myśliwca przeznaczona dla Rumunii została oznaczona jako P.24E i pod nazwą IAR P.24E była produkowana w zakładach Industria Aeronautica Romana w położonym w centralnej Rumunii mieście Brasov. Na taśmie produkcyjnej P.24 zastąpiły, budowane również na polskiej licencji samoloty P.11f. Produkcję myśliwców IAR P.24E rozpoczęto w 1937, natomiast zakończono w połowie 1939 roku. W tym czasie w zakładach IAR zbudowano kilkadziesiąt samolotów P.24E ((J. Cynk, Polish aircraft 1893-1939, Londyn 1971, s. 208-209; A. Glass, Samoloty PZL…, s. 20-21; tenże, PZL P.24 A-G, s. 45; A. Morgała, Polskie samoloty…, s. 148; Samolot myśliwski PZL P-24…, s. 6-7.)).
Samolot P.24E był duralowym górnopłatem (płat Puławskiego). Poza płatem, inną cechą charakterystyczną dla myśliwców serii „P” było stałe podwozie dwugolenicowe, jednym ramieniem było koło, a drugim amortyzator. Samolot miał być wyposażony w trójłopatowe, metalowe śmigło, lecz ze względu na niedostateczne osiągi ostatecznie zdecydowano o zastosowaniu drewnianego dwułopatowego śmigła. W przeciwieństwie do P.11, P.24 posiadał zakrytą kabinę ((A. Glass, Samoloty PZL…, s. 17-18; tenże, PZL P.24 A-G, s. 43-44; A. Morgała, Polskie samoloty…, s. 151; Samolot myśliwski PZL P-24…, s. 11-12.)).
Samoloty P.24E zbudowane w Polsce oraz pierwsze myśliwce wyprodukowane w zakładach IAR wyposażone były w 14-cylindrowe silniki Gnôme Rhône w układzie gwiaździstym, które były budowane na francuskiej licencji w Rumunii. Ta jednostka napędowa miała oznaczenie IAR 14KIIc32. Dysponowała ona mocą 900 koni mechanicznych. Późniejsze samoloty budowane w Rumunii wyposażone zostały w mocniejszy silnik o oznaczeniu IAR 14KMc36 o mocy 940 KM ((J. Cynk, Polish aircraft…, s. 208; A. Glass, PZL P.24 A-G, s. 15; A. Morgała, Polskie samoloty…, s. 148; Samolot myśliwski PZL P-24…, s. 7.)).
Samoloty P.24 charakteryzowały się potężnym (jak na połowę lat 30-tych) uzbrojeniem strzeleckim. Wersja rumuńska została wyposażona w dwa działka kalibru 20 mm Oerlikon FF, a także dwa karabiny maszynowe kalibru 7,9 mm Colt-Browning. Karabiny maszynowe znajdowały się w skrzydłach, natomiast działka umieszczono w podstawach zastrzałów skrzydeł, przez co strzelały one poza obrysem śmigła. Zapas amunicji wynosił 300 nabojów na karabin maszynowy i 45 pocisków na działko. Ponadto myśliwiec mógł przenosić 4 bomby po 12,5 kg każda ((J. Cynk, Polish aircraft…, s. 208; A. Morgała, Polskie samoloty…,, s. 154; Samolot myśliwski PZL P-24…, s. 7.)).
Początki bojowego użycia samolotów P.24 datowane są na okres jeszcze przed wybuchem II wojny światowej. Pojedynczy P.24 wchodził na wyposażenie lotnictwa abisyńskiego w czasie wojny obronnej przeciw Włochom. Dwa P.24 zostały użyte w kampanii polskiej 1939 roku. Tych myśliwców w walkach używała także Bułgaria. Najchlubniejszą kartę w swej historii samoloty P.24 zapisały w czasie walk pod niebem Grecji w czasie inwazji włoskiej, a później również niemieckiej ((A. Glass, Samoloty PZL…, s. 90; Cz. Krzemiński, Wojna powietrzna w Europie 1939-1945, Warszawa 1983, s. 110; A. Morgała, Polskie samoloty…, s. 144-145; Samolot myśliwski PZL P-24…, s. 14-15.)).
Istotną rolę samoloty P.24 odegrały w Rumuńskich Królewskich Siłach Powietrznych na początku wojny przeciw ZSRR. W operacji „Barbarossa” lotnictwo rumuńskie współdziałało z Luftflotte 4., dowodzoną przez gen. płk. Alexandra Löhra. Do walki przeciw lotnictwu radzieckiemu skierowano 20 samolotów P.24E (eskadry 62. i 63.) ugrupowanych w 6. Grupę Myśliwską (6. Vinatoare) ((A. Glass, PZL P.24 A-G, s. 45; O. Groehler, Geschichte des Luftkriegs, Berlin 1981, s. 294-295; 6th Fighter Group [w:] http://www.worldwar2.ro/arr/?article=444, [data dostępu: 18 III 2012 r., godz. 16.59]; Cz. Krzemiński, Wojna powietrzna…, s. 126.)).
Samoloty P.24E pełniły początkowo role myśliwca frontowego i przechwytującego, wraz z rozwojem wojny P.24 skierowano również do bezpośredniego wsparcia wojsk. W roku 1942 przestały być stosowane jako myśliwce liniowe, stając się w zasadzie maszynami treningowymi. Aczkolwiek używano ich również do walki z alianckimi wyprawami bombowymi wysyłanymi nad Bukareszt, Ploesti, Brasov i Constancę. Jeszcze w 1944 roku załogi 8. Air Force meldowały o starciach z myśliwcami IAR P.24E ((D. Bernad, Rumanian Air Force. The Prime Decade 1938-1947, Carrollton 1999, 5-10; J. Cynk, Polish aircraft…, s. 209; A. Glass, Samoloty PZL…, s. 90; A. Morgała, Polskie samoloty…, s. 150-151; J. Rajlich, Z. Stojczew, Z. Lalak, Sojusznicy Luftwaffe…, s. 88-90.)).
Dane taktyczno-techniczne PZL P.24E
Ciężary
Masa całkowita: 2000 kg
Masa własna: 1340 kg
Ciężar użytkowy: 660 kg
Wymiary
Rozpiętość: 10,719 m
Długość: 7,7 m
Wysokość: 3,21 m
Powierzchnia nośna: 17,9 m2
Rozstaw kół: 2,474 m
Obciążenia
Obciążenie mocy: 2,06 kg/KM
Obciążenie powierzchni nośnej: 111,7 kg/m2
Osiągi (silnik IAR 14KIIc32)
Prędkość maksymalna (na wysokości 4500 m): 408 km/h
Prędkość lądowania: 103 km/h
Dopuszczalna prędkość nurkowania: 650 km/h
Wznoszenie: 11 m/s
Pułap: 10000 m
Zasięg: 680 km
Rozbieg: 105 m
Dobieg: 260 m
Bibliografia:
-
Bernad Denes, Rumanian Air Force. The Prime Decade 1938-1947, Carrollton 1999.
-
Borkowski Maciej, Krzemiński Czesław, Mała encyklopedia polskiego lotnictwa wojskowego, Warszawa 1979.
-
Cynk Jerzy, Polish aircraft 1893-1939, Londyn 1971.
-
Glass Andrzej, PZL P.24 A-G, Lublin 2009.
-
Glass Andrzej, Samoloty PZL 1928-1978, Warszawa 1980.
-
Groehler Olaf, Geschichte des Luftkriegs, Berlin 1981.
-
http://www.worldwar2.ro/arr/?article=444 [data dostępu: 18 III 2012 r., godz. 16.59]
-
Królikiewicz Tadeusz, Polski samolot i barwa, Warszawa 1981.
-
Krzemiński Czesław, Wojna powietrzna w Europie 1939-1945, Warszawa 1983.
-
Morgała Andrzej, Polskie samoloty wojskowe 1918-1939, Warszawa 1972.
-
Rajlich Jiri, Stojczew Zachary, Lalak Zbigniew, Sojusznicy Luftwaffe, cz. 1, Warszawa 1997.
-
Samolot myśliwski PZL P-24, Typy Broni i Uzbrojenia, z. 3, Warszawa 1970.