Kamow Ka-28 (Kamov Ka-28) to maszyna przeznaczona do atakowania okrętów podwodnych.
Bazuje na rosyjskim odpowiedniku Ka-27. Jej głównym zadaniem jest ochrona własnej floty przed potencjalnym zagrożeniem wynikającym z obecności nieprzyjacielskich jednostek podwodnych. Śmigłowiec jest w stanie wykrywać nawet nowoczesne okręty podwodne jak i nawodne. Po wykryciu przekazuje dane do lądowego centrum lub do okrętu macierzystego z którego startował. Śmigłowiec jest w stanie zaatakować wykryte cele przy pomocy przenoszonego uzbrojenia. Maszyna posiada charakterystyczną dla Kamova konstrukcję ze współosiowym układem 2 wirników przeciwbieżnych. Średnica wirnika to 15,9 m. Łopaty są wykonane z kompozytowych polimerów i są wyposażone w elektryczny system odmrażania. Dodatkowo łopaty są składane co pozwala na efektywniejsze przechowywanie na pokładzie okrętu. Śmigłowiec może lądować na pokładzie jednostki pływającej, który ma chwilowe przechylenia do 10 stopni. Układ z czterokołowym podwoziem zapewnia dużą stabilność. Od maszyny Ka-27 różni się innym wyposażeniem. Posiada inny system friend-or-foe oraz powiększony zapas paliwa do 4770 litrów. Silniki TV3-117VMA posiadają tryb awaryjnego zwiększania mocy w przypadku wyłączenia z operowania jednego z nich co pozwala na dotarcie w bezpieczne miejsce.
Podstawowe dane:
Max. masa startowa i do lądowania: 10700 kg
Maksymalny ładunek użyteczny: 3000 kg
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zasięg z zapasem 7% paliwa po lądowaniu w konfiguracji poszukiwawczo-bojowej na pułapie 1500 m: 1160 km
Praktyczny pułap maksymalny: 5000 m
Załoga w wersji poszukiwawczo-bojowej: 3 ludzi
Załoga w wersji bojowej: 2 ludzi
Źródło: Kamov
Zdjęcie: Kamov
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |