Eurocopter AS565 Panther

Maszyna AS565 Panther to członek rodziny maszyn Panther do której należą AS365/AS366/AS565/EC155.

Ponad 300 maszyn Panther jest używane w 20 krajach na świecie do zadań związanych z operowaniem nad morzami. AS565 MB to wielozadaniowy helikopter zdolny do operowania w każdych warunkach pogodowych, z pokładu okrętu lub z przybrzeżnych baz. Maszyna może prowadzić misje związane z dozorem, ratownictwem i misjami poszukiwawczymi, ewakuacją rannych czy też zwalczaniem terroryzmu. W zadaniach typowo wojskowych producent przewidział możliwość brania udziału w zwalczaniu okrętów podwodnych (anti-submarine warfare (ASW)), czy też zwalczania okrętów nawodnych (anti-surface warfare (ASuW)). Śmigłowiec może również pomagać w lokalizowaniu celów dla własnych okrętów (Over-the-Horizon Targeting (OTHT)).

Śmigłowce AS565 MB mogą operować w zakresie od -40 do +50 stopni Celsjusza. W maszynach AS565 MB producent sięgnął po sprawdzone technologie jak modularna konstrukcja czy też konstrukcję głowicy Startflex. Na wiropłacie zastosowani nową generację wirnika ogonowego Fenestron® który zapewnia wysoką manewrowość, niski poziom hałasu i wysoki poziom bezpieczeństwa dla pasażerów i personelu obsługi. Uzupełnieniem pakietu bezpieczeństwa jest zaawansowany system kontroli i zarządania lotem. Maszyna posiada również zaawansowany system automatycznej kontroli lotu (Automatic Flight Control System (AFCS)). Pomaga on m.in. podczas operacji ratowania rozbitków. Kokpit wyposażony jest w kolorowe wyświetlacze wielofunkcyjne oraz dedykowany wyświetlacz sytuacji taktycznej. Maszyna jest kompatybilna z goglami noktowizyjnymi, może również mieć zainstalowany joystick OTOH, radarowy system ostrzegania czy też urządzenie do kontroli torped. Za sterowanie silnikiem odpowiada coraz popularniejszy system FADEC. Dla operowania z pokładów okrętów istotne jest odpowiednie podwozie pozwalające na absorpcję dużych sił. EC565 posiada chowany układ podwozia. Głośność maszyny to 3,1 dB poniżej norm ICAO. Za napęd śmigłowca odpowiadają silniki Turbomeca Arriel 2C. Podczas misji SAR maszyna może być wyposażona w czteroosiowy system kontroli, radar poszukiwawczo-pogodowy, system FLIR, wyciągarkę, wsparcie dla noszy, głośniki i szperacze. Długotrwałość lotu przydaje się zwłaszcza podczas misji OTHT.

Podstawowe dane:

Masa na pusto: 2,380 kg / 5,247 lbs
ładunek użyteczny:
1,920 kg / 4,233 lbs
Max masa startowa:
4,300 kg / 9,480 lbs
Max ładunek na zawiesiu:
1,600 kg / 3,527 lbs
Max masa z ładunkiem zewnętrznym:
4,300 kg / 9,480 lbs
Max prędkość:
287 km per hr / 155 kts
Max zasięg (standardowy zapas paliwa)
792 km / 427 NM
Max długotrwałość lotu(standardowy zapas paliwa)
4.1 h

Źródło: Eurocopter

Zdjęcia: Eurocopter

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.