Marynarce Wojennej USA zależy na przedłużeniu zasięgu UAV bazujących na lotniskowcach.
U.S. Navy we współpracy z Northrop Grumman w ramach programu Unmanned Combat Air System Demonstration (UCAS-D) opracowuje technologię Autonomous Aerial Refueling (AAR) pozwalająca na tankowanie bezzałogowców w powietrzu. 21 stycznia bieżącego roku doszło do próbnych lotów w St. Augustine na Florydzie. Dzięki systemowi AAR maszyny X-47B UCAS-D mają mieć możliwość swobodnego podejścia do tankowca i pobierania paliwa zarówno na modłę USAF jak i U.S. Navy (sztywny boom i węże). Pierwsze prace zaczęły się w listopadzie ubiegłego roku kiedy to na na samolocie surogacie zainstalowano oprzyrządowanie i oprogramowanie przewidziane dla X-47B. Podczas prób udało się kilkakrotnie zatankować samolot. Kolejnym krokiem w programie będzie przetestowanie systemu na prawdziwym X-47B i dokonanie autonomicznego tankowania z prawdziwym tankowcem. Zanim jednak do tego dojdzie przeprowadzone będą jeszcze dwie próby z surogatami.
Źródło: US Naval Air Systems Command
Zdjęcie: Northrop Grumman