X-47B UCAS-D to demonstrator technologii bezogonowych, bezzałogowych statków powietrznych o gabarytach samolotu myśliwskiego.
Celem programu jest skonstruowanie takiego aparatu, który będzie mógł w pełni autonomicznie startować i lądować z pokładu lotniskowca. Lądowanie na lotniskowcu to jedne z najtrudniejszych manewrów jaki można sobie wyobrazić w pilotowanym samolocie, zatem system automatyczny, który będzie w stanie podołać temu wyzwaniu musi cechować się bardzo dużym zaawansowaniem i innowacyjnością. W ramach kontraktu podpisanego w roku 2007 Northrop Grumman testuje dwa aparaty. Celem programu jest zademonstrowanie możliwości startu, lądowania i operowania w odległości 50 mil od lotniskowca oraz zaprezentowanie umiejętności tankowania w powietrzu przy pomocy boomu oraz węży (boom używany jest przez USAF, a węże przez Marynarkę). Oba aparaty są identyczne poza tym, że jeden z nich ma odpowiednie wyposażenie do tankowania w powietrzu. Pomimo tego, że w ramach programu UCAS-D nie testowane jest wyposażenie ISR oraz uzbrojenie system posiada odpowiednie możliwości by w przyszłości dokonać instalacji takiego wyposażenia. Na rok 2013 planowane jest wykonanie startu i lądowania z pokładu lotniskowca, a tankowanie w powietrzu ma nastąpić w roku 2014. System ma działać tak, że operator jedynie monitoruje wykonanie misji, a aparat przeprowadza zaplanowany plan samoczynnie łącznie ze startem i lądowaniem. W projekcie poza NG uczestniczą również GKN Aerospace, Lockheed Martin, Pratt & Whitney, Eaton, General Electric, Hamilton Sundstrand, Dell, Honeywell, Goodrich, Moog, Wind River, Parker, Aerospace i Rockwell Collins.
Źródło: Northrop Grumman
Zdjęcia: Northrop Grumman
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |