MiG-29K MiG-29KUB

Samoloty powstały jako odpowiedź na zapotrzebowanie na maszyny morskie.

Zarówno MiG-29K i jego odmiana dwumiejscowa MiG-29KUB to samoloty generacji 4++. Ich głównym zadaniem jest osłona własnych sił morskich, wywalczanie przewagi powietrznej, atakowanie celów na morzu i lądzie zarówno w dzień jak i w nocy w każdych warunkach pogodowych. Samoloty MiG-29K/KUB należą do rodziny nowoczesnych samolotów w skład której wchodzą również MiG-29M/M2, MiG-35/MiG-35D. Samoloty mogą stacjonować na lotniskowcach o wyporności powyżej 28000ton wyposażonych w rampę startową oraz odpowiednie oprzyrządowanie do lądowania. Poza tym samoloty mogą funkcjonować w normalny sposób z klasycznych lotnisk. Głównymi udoskonaleniami samolotów MiG-29K/KUB to poprawiony kadłub w którym użyto 15% materiałów kompozytowych, składane skrzydła umożliwiające łatwiejsze przechowywanie samolotów na pokładzie okrętu, system kontroli fly-by-wire, zmniejszona wykrywalność dla radarów, zwiększony udźwig uzbrojenia przenoszonego na 8 podwieszeniach, zwiększony zapas paliwa oraz możliwość tankowania w locie oraz możliwość tankowania innych samolotów dzięki zestawowi PAZ-1MK. Samoloty posiadają niższy koszt  i większą długotrwałość użytkowania i latają bez konieczności wykonywania przeglądów okresowych. Za napęd odpowiadają dwa silniki RD-33MK kontrolowane poprzez system FADEC. Posiadają one modułową konstrukcję oraz przedłużoną żywotność. Awionika jest oparta na otwartej architekturze i standardzie MIL-STD-1553B. Dzięki temu możliwe jest zainstalowanie podzespołów rosyjskich oraz tych podchodzących od dostawców zagranicznych. Sercem samolotu jest radar Zhuk-ME produkowany przez firmę Fazotron-NIIP. W porównaniu z wcześniejszymi wersjami radar posiada większy promień skanowania oraz dwukrotnie większy zasięg, mniejszą masę oraz większą niezawodność. Umożliwia on śledzenie do 10 celów połączone z atakowaniem 4 z nich jednocześnie. Ponadto samoloty wyposażone są w systemy IRST. Do podświetlania celów naziemnych możliwe jest zamontowanie zasobnika IR. Za kontrolę misji oraz sprawdzanie stanu samolotu odpowiada system Karat. Zarówno maszyna jedno osobowa jak i dwuosobowa posiadają takie same wyposażenie elektroniczne i takie same możliwości bojowe. Dla potencjalnych nabywców firma ma przygotowany również odpowiedni pakiet szkoleniowy w skład którego wchodzi m.in. pełny symulator lotów. Pierwszy lot samolotu MiG-29KUB odbył się w 2007 roku. Odbiorcą samolotów jest Marynarka Wojenna Indii.

Podstawowe dane taktyczno-techniczne:
Długość: 17,3m
Rozpiętość: 11,9m
Wysokość: 4,4m
Masa startowa st.: 18550kg
Masa startowa max.: 24500kg
Prędkość max nad ziemią: 1400km/h
Prędkość max na wysokim pułapie: 2200km/h
Pułap: 17500m
Przeciążenia: 8G
Zasięg do przebazownaia:
bez dodat. zb.: 2000km
z 3 dod. zb: 3000km
z 3 dod. zb. i jednym tankowaniem: 5500km
Napęd: silniki RD-33MK
Ciąg: 2×9000 kgf
Podwieszenia: 8
Rakiety p-p:
6x RVV-AE śz
8xR-73E kz
Rakiety p-m:
przeciwokrętowe:4xKh-31A, Kh-53E
przeciradarowe: 4xKh-31P
Bomby kierowane: 4x KAB-500Kr
Działko 30mm: GSh-301

Źródło: MiG -migavia.ru

Zdjęcia: MIG-migavia.ru

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.