Indie szukają ratunku dla maszyn Kiran

Samoloty Kiran są filarem szkolenia podstawowego w Indiach.

Poważnym problemem jest jednak konieczność modernizacji silników w samolotach Kiran-mk1/1A. Za napęd odpowiedzialne są jednostki napędowe firmy Rolls Royce Viper 22-8. Indyjskie Siły Powietrze pilnie poszukują na rynku międzynarodowym firm które zajęłyby się przeglądem i naprawą 25 jednostek tego typu. Sytuacja jest o tyle poważna, że jeszcze w 2009 roku doszło do uziemienia samolotów tłokowych HPT-32. Od tego czasu rekruci od razu zasiadają za sterami maszyn odrzutowych Kiran. W sumie ośrodek szkolenia w Hyderbad posiada około 100 samolotów tego typu, ale brak sprawnych maszyn zaowocował przeniesieniem samolotów z zespołów akrobacyjnych do szkolenia by utrzymać ciągłość procesów treningowych. Póki nie zostanie zatwierdzona decyzja o zakupie maszyn PC-7 które miały zastąpić HPT-32 sytuacja w dziedzinie szkolenia pilotów jest skomplikowana.

Źródło: indiatoday.intoday.in

Zdjęcie: Indian Air Force

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.