Samolot Su-30MK powstał na doskonałej platformie jaką jest Su-27UB.
Samoloty są produkowane w zakładach w Komsomolsku nad Amurem i w Irkucku. Negocjacje z Indiami (Odbiorca Su-30MKI) zaczęły się jeszcze w 1994 roku. Za rozwój samolotu odpowiadało Sukhoi Design Bureau OJSC (obecnie JSC), a za produkcję Irkutsk Aircraft Production Association (IAPA, obecnie Irkut Corporation). Dwa prototypy zbudowano w latach 1995-1998. Pierwszy lot nastąpił 1 czerwca 1997 roku. Produkcja seryjna ruszyła w 2000 roku. Pierwsza partia samolotów została przekazana Indiom w 2002 roku, kolejne 12 sztuk dostarczono w 2004. Indyjskie maszyny posiadają silniki AL-31FP z wektorowaniem ciągu i zdalny system sterowania co pozwala na osiągnięcie doskonałej manewrowości samolotu. Dla biura konstrukcyjnego samolot był swoistym przełomem gdyż możliwe jest zabudowanie na nim awioniki i podzespołów pochodzących od międzynarodowych dostawców. Jednym z jego wyróżników jest nowoczesny radar NIIP N011M Bars. Warto dodać, że pierwsza partia została dostarczona jeszcze w wersja Su-30K i później została doprowadzona do standardu Su-30MKI. Producent udziela pozwolenia na licencyjne wytwarzanie samolotu włącznie z wymianą podzespołów na oferowane przez podmioty trzecie. Indie otrzymały licencję na wytworzenie ostatniej partii 140 samolotów z puli które zamówiły. Malezja widząc potencjał w samolotach Su-30 zamówiła niewielką ich partię oznaczoną jako Su-30MKM. Współpraca z Malezją układa się na tyle dobrze, że Skuhoi postanowił otworzyć centrum serwisowe w tym kraju. Indonezja również zakupiła maszyny Su-30 w wersji MK2. Wersja Su-30MKK została opracowywana na potrzebę rynku chińskiego. Projekt bazował na samolotach Su-27SK i Su-27M. Pierwsza 10 maszyn została dostarczona odbiorcy w 2000 roku. W sumie Chiny posiadają na stanie niemal 100 samolotów w wersji MK2 i MKK.
Podstawowe dane taktyczno-techniczne:
Max. masa startowa: 34500kg
Norm. masa startowa: 24900kg
Max. zapas paliwa: 9640kg
Nrom. zapas paliwa: 5270
Max. masa uzbrojenia: 8000kg
Pułap maksymalny: 17,3km (bez podwieszęń i uzbrojenia)
Max. predkość na poziomie morza: 1350km/h
Max. Mach: 2.00
Lmit G: 9
Max zasięg: 1270 npm/3000 ndp
Wymiary
Długość: 21,9m
Rozpiętość:14,7m
Wysokość: 6,4
Przepustowość systemu tank. w locie: 1100l/min
Napęd: 2xAL-31F (2xAL31FP)
Uzbrojenie
Liczba podwieszeń: 12
Działko: 30mm ze 150 pociskami
Kierowane pociski PP:R-27R1(ER1) R-27T1(ET1) R-27P(EP) R-73E RVV-AYe
KIerowane pociski PZ: Kh-59ME Kh-31A, Kh-31P Kh-29T(TYe), Kh-29L
NIekierowane pociski:S-8KOM, S-8OM, S-8BM S-13T, S-13OF S-25OFM-PU
Bomby: KAB-500KR, KAB-500OD KAB-1500KR, KAB-1500L, FAB-500T BETAB-500ShP ODAB-500PM OFAB-250-270 OFAB-100-120 P-50T Incendiary bombs, RBK-500 SPBE-D
Źródło: Sukhoi.org
Zdjęcia: Sukhoi.org
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |