L-159 to czeski samolot szkolenia zaawansowanego będąc kontynuacją długich tradycji firmy w konstrukcji i obsłudze maszyn szkoleniowych.
Maszyna L-159 to jednomiejscowy samolot, który w zależności od wersji może służyć jako maszyna szkoleniowa lb jako lekki samolot szturmowy. W tej drugiej konfiguracji może wypełniać misje związane z atakowaniem celów powietrznych, lądowych czy też wykonywanie misji zwiadowczych. Samolot może przenosić wiele rodzajów pocisków różnych klas jak również kierowane bomby dostępne w arsenale NATO.
Podstawowe dane:
Wymiary
Rozpiętość:9.54 m 31 ft 3 in
Długość:12.72 m 41 ft 8 in
Wysokość:4.87 m 16 ft
Masy
Na pusto:4,350 kg 9,590 lb
Max:8,000 kg 17,637 lb
Max zapas paliwa wewnątrz:1,547 kg 3,410 lb
Max zapas na zewnętrznych podwieszeniach:1,620 kg 3,571 lb
Max udźwig na zewnętrznych podwieszeniach:2,700 kg 5,952 lb
Osiągi
Max prędkość na p/m936 km/h 505 KTAS
Obciążenia
Max +8g; -4g
Napęd
Jeden 28 kN (6,300 lbst)Honeywell F124-GA-100
W wersji szkolnej samolot jest dwumiejscową odmianą wersji bojowej. Jej głównym zadaniem jest zaawansowany trening pilotów Lead-In Fighter Training. Firma zapewnia o możliwości dostosowania smaolotu do wymagań klienta włączając w to szkolenie podstawowe, ale również misje bojowe takie jak atakowanie celów naziemnych, patrolowanie czy misje rozpoznawcze.
Podstawowe dane:
Wymiary
Rozpiętość:9.54 m 31 ft 3 in
Długość:12.72 m 41 ft 8 in
Wysokość:4.87 m 16 ft
Masy
Na pusto:4,350 kg 9,590 lb
Max:8,000 kg 17,637 lb
Max zapas paliwa wewnątrz:1,320 kg 2,910 lb
Max zapas na zewnętrznych podwieszeniach:1,377 kg 3,036 lb
Max udźwig na zewnętrznych podwieszeniach:2,300 kg 5,071 lb
Osiągi
Max prędkość na p/m936 km/h 505 KTAS
Obciążenia
Max +8g; -4g
Napęd
Jeden 28 kN (6,300 lbst)Honeywell F124-GA-100
Samolot posiada sporo cech pozwalających na jego wysoką ocenę i dobrze wprowadzających pilota w arkana lotów na nowoczesnych myśliwcach. Maszyna wyposażona jest m.in. w tzw HUD, kolorowe wyświetlacze ciekłokrystaliczne, ale również w system HOTAS (Hands on throttle ans stick). Integracja awioniki oparta jest w szynę MIL-STD-153. Samolot posiada również dobry system nawigacyjny. Dla celów szkoleniowych wyposażony jest w rozbudowany zestaw urządzeń i metod rejestrowania przebiegu misji szkoleniowej co pozwala potem ułatwić proces analizy błędów pilota. By zmniejszyć koszty użytkowania dostosowano sposób wykonywania przeglądów w zależności od potrzeb. Wszystko monitorowane jest przez odpowiedni system zużycia samolotu. Maszyna posiada 7 zewnętrznych podwieszeń i może operować z na wpół przygotowanych lotnisk. By podnieść przeżywalność na polu walki samolot posiada systemy zabezpieczające. Producent reklamując swój produkt zachwala również niezawodne silniki F124-GA-100 firmy Honeywell. Czesi zapewniają również zaawansowany system wsparcia zakładający dostarczanie części przez cały czas użytkowania samolotu nawet w przypadku przestarzałych już rozwiązań, szkolenie personelu naziemnego i pilotów, wsparcie logistyczne, odpowiednią dokumentację, wsparcie po sprzedażowe. Poza tym firma dysponuje odpowiednim symulatorem lotów pozwalającym efektywniej wykorzystywać cały system.
Na podstawie: www.aero.cz
Zdjęci: www.aero.cz
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |