Dassault Rafale

Dassault Rafale to samolot myśliwski będący na wyposażeniu francuskich Sił Powietrznych i Marynarki Wojennej.

Podczas konstruowania samolotu uznano, że będzie musiał wypełniać rolę 7 wcześniejszych maszyn, a zatem będzie musiał wypełniać misje związane z obroną powietrzną, uzyskiwaniem przewagi powietrznej, zwiadowcze, bliskiego wsparcia, ataków precyzyjnych oraz uderzeń nuklearnych. Rafale jako maszyna wielozadaniowa występuje w 3 wariantach: jednomiejscowa RAFALE C przeznaczona do operowania z baz lądowych, jednomiejscowa RAFALE M przeznaczona do operowania z lotniskowców, dwumiejscowa RAFALE B przeznaczona do operowania z baz lądowych. Wszystkie 3 warianty bazują na tym samym płatowcu oraz posiadają wspólny system uzbrojenia i prowadzenia misji. Główna różnica pomiędzy wersją morską, a lądową jest wzmocnione podwozie i hak używany do wyhamowania samolotu przy pomocy lin. Dassault Rafale to samolot posiadający skrzydło delta i zbudowany w układzie kaczka. Taki układ ma zapewniać wysokie osiągi w różnych warunkach bojowych. Samolot w każdych warunkach pozostaje niezwykle zwrotny i pomimo kompaktowej budowy potrafi udźwignąć znaczny ładunek uzbrojenia. Dzięki zaawansowanemu systemowi fly-by-wire samolot jest bardzo stabilny w locie i według zapewnień producenta pomimo wylatania ponad miliona godzin nigdy nie doszło do awarii wywołanej unikalnym systemem sterowania. System pozwala m.in. na przeloty na bardzo niskim pułapie w trybie Terrain Follow.W konstrukcji samolotu znaczny procent stanowią materiały kompozytowe co pozwoliło na podniesienie o 40% max masy startowej w stosunku do masy na pusto w porównaniu z płatowcami klasycznie wykonanymi z aluminium i tytanu. Do napędu samolotu służą silniki M88-2 legitymując się dużą siłą ciągu o obniżonej sygnaturze cieplnej i podczerwonej. Firma Snecma zaprojektowała nową wesję silnika M88-2 oznaczoną jako 4E, którego dostarczaie do samolotów Rafale rozpocznie się w 2011 roku. Rafale wyposażony jest w radar RBE2/AESA, system Front-Sector optronics (FSO), zintegrowany system walki elektroniczej SPECTRA pozwalający na ostrzeganie przed pociskami wystrzelonymi w kierunku samolotu oraz namierzanie stacjiw celu ich zaatakowania. Samolot posiada równiez zaawansowane systemy przekazywnaia danych kompatybilen ze standardami NATO, ale może być również wyposażony w inne rozwiązania. Dzięki zasobnikowi DAMOCLES samolot posiada rozbudowane możliwosci namierzania w podczerwienie, a najnowszy zasobnik AREOS dodatkowo podnosi jego walory. Samolot może przenosić rozbudowany wachlarz zbrojenia w skład którego wchodzą pociski MICA, AASM, SCALP, EXOCET, bomby kierowane laserowo, ładunki konwencjonalne, wewnętrznie zabudowane działko, pocisk METEOR. Samolot posiada 14 podwieszeń co pozwala na zabranie bardzo zróżnicowanego zestawu uzbrojenia. (13 w wersji 2 miejscowej) z czego 5 jest przeznacoznych do przenoszenia cięzkich ładunków i zbiorników na dodatkowe paliwo. Samolot potrafi zabrać 9 ton wyposażenia dodatkowego. Poza zabieraniem dodatkowego paliwa maszyna może być dotankowywany w locie.

Dane taktyczno-techniczne:
Wymiary
Rozpiętość 10,80 m (35.4 ft)
Powierzchnia skrzydeł 45,70 m² (492 sq ft)
Długość 15,27 m (33.8 ft)
Wysokość 5,34 m (17,4 ft)
Masa
Na pusto 10-tonne class
Max 24 500 kg (54,000 lb)
Paliwo (wewn).4 700 kg (10,350 lb)
Paiwo (zewn) 7 500 kg (16,500 lb)
Max udźwig 9 500 kg (20,950 lb)
Podwieszenia :
W sumie 14
W tym ciężkie 5
Osiągi :
Przeciążenia +9g/-3.2g
Prędkość maxM 1.8+/750 kts
Prędkość podejścia do lądownaia 120 knots
Dobieg 450 m (1,475 ft)
Prędkość wznoszenia ponad 1.000 ft/sec
Pułap 55 000 ft
Promień operowania ponad 1.000 mil morskich
Długotrwałość lotu patrolowego ponad 3 godziny

Na podstawie: Dassault
Zdjęcia: Dassault

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii