Kategorie
Samoloty

U-2, U-2S/TU-2S

Samolot U-2 zapewnia Stanom Zjednoczonym dopływ informacji wywiadowczych dzięki możliwości operowania na bardzo dużych pułapach.

Maszyna może operować w każdych warunkach pogodowych, zarówno w dzień jak i w nocy. U-2 jest jednoosobową maszyna napędzaną jednym silnikiem operującą na pułapach na tyle wysokich, że zbliżonych do przestrzeni kosmicznej. Dzięki układowi zbliżonemu do szybowca samolot może wznieść na dużą wysokość sprzęt wywiadowczy i otrzymywać się przez długi czas w powietrzu. Obrazy zbierane przez u-2 mogą być przesyłane niemal w czasie rzeczywistym w dowolne miejsce na świecie. (poza filmem z kamery który trzeba odczytywać na ziemi). Standardowo samoloty latają na pułapie około 70000 tysięcy stóp co wymusza na pilotach zakładanie pełnych kombinezonów ciśnieniowych zbliżonych do astronautycznych. Konstrukcja samolotu z ograniczoną widocznością do przodu i specyficznym podwoziem wymaga od pilota wielkich umiejętności zarówno podczas startu jak i lądowania w szczególności. Podczas lądowania drugi pilot porusza się z dużą prędkością obok pasa w szybkim samochodzie pomagając swojemu koledze wylądować. Lekki i zadowalając się małą ilością paliwa silnik pozwalając na długotrwałe loty. Samolot wyposażony jest w elektrooptyczna kamerę podczerwoną, szerokokątna kamerą, zaawansowany radar, oprzyrządowanie wyłapujące sygnały urządzeń przeciwnika oraz aparaturę pozwalająca na transmisję zebranych informacji. Samolot przechodzi ustawiczne modernizację pozwalające mu utrzymywać wysoki stopień skuteczności pomimo upływu czasu m.in. dostosowano do nowych potrzeb awionikę kokpitu, wymieniono silniki na efektywniejsze oraz przekonstruowano kadłub. Matczyną jednostką samolotów U-2 jest 9th Reconnaissane Wing z Bale Air Force Base. Samolot został ostatnio użyty w wspomóc rząd Japonii po katastrofie wywołanej tsunami.

Dane taktyczno-techniczne:

Podstawowa rola: wysokościowy samolot zwiadowczy
Producent: Lockheed Martin Aeronautics
Napęd: 1 General Electric F118-101
Ciąg: 17,000 funtów
Rozpiętość: 105 stóp (32 m)
Długośc: 63 stóp (19.2 m)
Wysokość: 16 stóp (4.8 m)
Masa: 16,000 stóp
Max masa startowa: 40,000 funtów (18,000 kg)
Zapas paliwa: 2,950 galonów
ładunek użyteczny: 5,000 funtów
Prędkość: 410+ mph
Zasięg: 7,000+ mil (6,090+ mil morskich)
Pułap: ponad 70,000 stóp (21,212+ m)
Załoga: 1 (2 w wersji szkoleniowej)
Koszt: Tajne
Wstępna gotowość operacyjna: 1956
W służbie USA: 33 (5 2 osobowych szkolnych, dwa ER-2s używane przez NASA); Reserve, 0; ANG, 0

Źródło: USAF/Lockheed Martin
Zdjęcia: USAF/Lockheed Martin

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: Milipedia