V-22 Osprey jest produkowany przez firmy Bell Helicopter oraz Boeing Rotorcraft Systems.
Projekt powstał jako odpowiedź na zapotrzebowanie na maszyną pozwalającą na szybki transport sporych ładunków i ludzi na znaczną odległość. W projekcie Boeing odpowiada za kadłub i wszelkie podsystemy, cyfrową awionikę, system kontroli lotu fly-by-wire. Bell Helicopter odpowiada za skrzydło, przekazywanie napędu, usterzenie ogonowe, wirniki oraz instalację silników. Dzięki temu połączono możliwości helikoptera, czyli możliwość zawisu i lądowania w pionie oraz prędkość i zasięg samolotu Koncepcja statku powietrznego z obrotowymi silnikami pozwala na uzyskanie pionowego startu i lądowania VTOL oraz na krótki start i lądowanie STOL. Maszyna uzyskał swoja nazwę 15 stycznia 1985 roku. Rollout pierwszej maszyny nastąpił w maju 1988 roku, ale projekt był daleki od doskonałości. Ciągle podwyższano całkowity koszt badań nad maszyną i kilka razy wydawało się, że nie zostanie on ukończony. Próby w locie zaczęły się jeszcze w 1989 roku i w sumie dopiero w 2005 roku samolot uzyskał gotowość operacyjną. Osprey posiada prędkość maksymalna dwukrotnie większą od helikopterów. Na pokład może wejść 24 żołnierzy. Maszyna może przewieźć 20000 funtów wewnątrz lub 15000 funtów na zewnętrznym podwieszeniu. Dzięki swoim właściwościom Osprey może latać dwa razy szybciej, zabrać trzy razy więcej ładunku i polecieć pięć razy dalej niż klasyczne śmigłowce które ma zastąpić. Dzięki wielozadaniowości maszyna uzyskała sporą ilość zamówień. Marine Corps zamówiła 360 maszyny, siły powietrze zamówiły 50 maszyn CV-22 dostosowanych do swoich potrzeb (maszyny Marine Corps oznaczane są jako MV-22). a U.S. Navy zamówiła 48. Zamówienie dla U.S. Navy może się zwiększyć w kontekście wprowadzenia samolotów F-35. Standardowe samoloty, które mogą przenosić całe zespoły napędowe i przez to pozwalają na autonomiczność okrętu nie będą mogły pomieścić sinika do F-35. Rozwiązaniem tego problemu może być V-22 w związku z czym możliwe jest że U.S. Navy pójdzie w tym kierunku.
Dane taktyczno-techniczne V-22
Silniki
Dwa Rolls Royce AE1107C
Moc maksymalna, shp (kW) — 6,150 (4,586)
System wirników
Śmigła na piastę — 3
Budowa — grafit/włókno szklane
Predkość końcówki, fps (mps) — 661.90 (201.75)
Średnica, ft (m) — 38.08 (11.6)
Składanie łopat – automatyczne, zasilane
Osiągi przy masie 47,000 funtów
Prędkość maksymalna, SL, kts (km/h) — 250 (463)
Prędkość wznoszenia, SL, fpm (m/m) 3,200 (975)
Pułap operacyjny, ft (m) — 25,000 (7,620)
Pułap podczas awarii jednego silnika, ft (m) — 10,300 (3,139)
Zasięg
Z 24 żołnierzami bez dotankowywania, nm (km) — 390 (722)
Przebazowanie, nm (km) — > 2,100 (3,892) z dotankowaniem
Załoga
Kokpit — fotele załogi — 2/3
Kabina — szef załogi oraz żołnirze — 1 + 24
Wymiary wewnętrzne
Długość, max, ft (m) — 20.8 (6.34)
Szerokość, max, ft (m) — 5.7 (1.74)
Wysokość, max, ft (m) — 5.5 (1.67)
Masa
Startowa, start pionowy, max, lbs — 52,600 (23,859)
Startowa, krótki rozbieg, max, lbs (kg) 57,000 (25,855)
Startowa, do przebazowania, lbs (kg) 60,500 (27,443)
ładunek na zawiesiu pojedynczym, lbs (kg) — 10,000 (4,536)
ładunek na dwóch zawiesiach, lbs (kg) — 15,000 (6,147 )
Wymiary zewnętrzne
Długość, kadłub, ft (m) — 57.33 (17.48)
Szerokość, wirniki obracają się, ft (m) — 84.6 (25.78)
Długość, po złożeniu, ft (m) — 63.1 (19.23)
Szerokość, po złożeniu, ft (m) — 18.5 (5.64)
Zapas paliwa
MV-22 galonów (litrów) — 1,721 (6,513)
CV-22 galonów (litrów) — 2,037 (7,710)
Zewnętrzne, galonów (litrów) — do 3 zbiorników, każdy 430 (1,628)
Źródło: USAF
Zdjęcie:USAF
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |