C-5 Galaxy to ciężki samolot transportowy wyposażony w rampę załadunkową zarówno z przodu jak i z tyłu samolotu.
Samolot posiada wytrzymałe podwozie pozwalające lądować w trudnych warunkach. Dzięki systemowi tankowania w powietrzu możliwe jest długotrwałe operowanie maszyny oraz transport ładunków na długich dystansach. Dzięki podwoziu które potrafi uklęknąć załadunek i wyładunek jest znacznie ułatwiony. Poza transportem ładunku samolot może również przewozić żołnierzy po zamontowaniu w przedziale ładunkowym foteli. Ładownia jest w pełni kompatybilny z obowiązującymi standardami systemów cargo. C-5 posiada 3 zasadnicze przedziały: przedział załogi, przedział ładunkowy oraz przedział transportu żołnierzy. Przedział załogi obejmuje kabinę pilotów z miejscem dla pilota, 2 pilota, inżyniera pokładowego, przestrzeń dla drugiej załogi z 6 miejscami do spania i 7 fotelami oraz specjalne miejsce dla dodatkowych pasażerów z 8 fotelami. Przedział dla żołnierzy zapewnia siedzenia dla 75 żołnierzy. Przedział załadunkowy mieści do 36 palet, lub 7 pojazdów kategorii MRAP, sześć AH-64 Apache, 4 pojazdy Bradley lub 2 czołgi Abrams. Samolot C-5 dzięki modernizacji podniósł swoje możliwości. Zmodernizowana wersja otrzymała nazwę C-5M Super Galaxy. Dzięki modyfikacjom samolot jest w stanie dolecieć w każde miejsce bez tankowania. Dzięki modernizacji spadły koszty utrzymania oraz zmniejszyło się spalanie. Wyeliminowano ilość usterek o połowę, o połowę spadła również niezbędna liczba godzin serwisowych. Nowe silniki GE CF6-80C2 zapewniają o 22% większy ciąg i o 58% większą prędkość wznoszenia posiadając przy tym większą niezawodność oraz niższy poziom hałasu.
Dane taktyczno-techniczne:
Podstawowe przeznacznie: transport towarów gabarytowych
Producent: Lockheed-Georgia Co.
Długość 247.8 ft / 75.53 m
Wysokość 65.1 ft / 19.84 m
Rozpiętość 222.8 ft / 67.91 m
Prędkość dla szybkich przelotów Mach 0.79
Prędkość ekonomiczna Mach 0.77
Zapas paliwa 332,500 lb / 150,819 kg
Napęd: 4 silniki General Electric TF-39
Siłą ciągu: 43,000 funtów na każdy silnik
Przedział załadunkowy: wysokość , 13.5 stóp (4.11 metrów); szerokość, 19 stóp (5.79 metrów); długość, 143 stopy, 9 in (43.8 metrów)
Max masa ładunku: 270,000 funtów (122,472 kg)
Max masa startowat: 769,000 funtów (348,818 kg) (czasu pokoju), 840,000 funtów (381,024 kg) (czas wojny)
Zasięg: 6,320 mil morskich bez dotankowania; nieograniczony przy dotankowywaniu
Załoga: 7 (pilot, 2 pilot, 2 inżynierów pokładowych and 3 specjalistów ząładunku)
Koszt: C-5A – $152.8 million (fiscal 1998 constant dollars); C-5B – $179 million (fiscal 1998 constant dollars); Modification unit cost, $90 million (fiscal 2009 constant dollars)
Data wprowadzenia do służby: C-5A – 1969, C-5B – 1980, C-5M – 2009
Liczba w U.S. Air Force: Razem, 111; C-5A, 59, C-5B, 47, C-5C, 2, C-5M, 3
Źródło: USAF/Lockheed Martin
Zdjęcia: USAF/Lockheed Martin
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |