Ostatnia propozycja Boeinga, która ostateniczie wygrała konkurs zakłada dostarczneie armii floty samolotów zbudowanych na podstawie Boeinga 767.
Producent reklamował swój produkt jako oszczędniejszy o 24% pod względem zużycia paliwa od konkurenta z Europy. Zważywszy na fakt iż samoloty najprawdopodobniej pozostaną w służbie przez najbliższe 40 lat i przemnożywszy wszystko przez 179 planowanych maszyn sumaryczna oszczędność na samym paliwie jest ogromna. Co więcej wybór tankowca zapewnił dodatkowe miejsca pracy w zakładach Boeinga i ten argument na pewno tez miał znaczenie. Samolot spełnia wszystkie 372 wymagania programu modernizacyjnego KC-X. Co bardzo ważne latające cysterny to nie tylko samoloty przeznaczone do tankowania innych maszyn w powietrzu. To wielofunkcyjne samoloty transportowe zdolne do przewozu ładunków, ale także żołnierzy lub też transportu rannych. Maszyna poza tankowanie samolotów również sama może przyjmować paliwo od innego samolotu. Tankowanie może odbywać się przy pomocy wszystkich dostępnych obecnie systemów tankowania. Konstrukcja umożliwia operatorowi swobodne manewrowanie tak by nie uszkodzić systemu odbierania jak i podawania paliwa. Samolot może przekazywać paliwo przy pomocy sztywnego teleskopowego podajnika paliwa. Operator ma możliwość swobodnego operowania wysięgnikiem we wszystkich płaszczyznach tak by maksymalnie ułatwić połączenie z drugą maszyną. Podajnik jest odpowiednio stabilizowany i wpływ zawirowań powietrznych jest ograniczony. System automatycznego rozłączania podawania paliwa zapewnia bezpieczne wykonanie zadania. Jako że rożne rodzaje wojsk w USA mają różne sposoby podawania paliwa samolot musi posiadać również miękkie połączenia z biorcami paliwa. Dzięki elastycznym wężom możliwe jest tankowanie nawet 3 maszyn jednocześnie. Samolot posiada po jednym wężu pod każdym ze skrzydeł i jeden waż pod kadłubem. Centralny wąż zapewnia największą stabilność i bezpieczeństwo pdczas tankownia co nie znaczy wcale, ze pozostałe podłączenia są gorsze. Samolot poza zadaniami związanymi z tankowaniem może równie dobrze służyć jako samolot cargo. Wewnętrzny przedział załadunkowy pozwalał na załadunek standardowych palet 463L będących na wyposażeni armii. Poza transportem ładunków standardowych Boeinga można również wyposażyć w fotele umożliwiające przewóz wojska. Wykorzystywane są te same fotele jak w maszynach C-17.Możliwe jest również dowolne ustawienie przestrzeni załadunkowej i podzielenie jej na cześć cargo oraz część do przewozu pasażerów. Samolot może być również wykorzystywany do transport rannych dzięki zastosowaniu systemów ogrzewani i chłodzenia oraz oświetlenia znanych z pasażerskich maszyn. Transportowani żołnierze mogą podróżować w komfortowych warunkach.Nowoczesna kabina pilotów zapewnia komfortową pracę załogi.
Źródło: Boeing
Zdjęcie: Boeing