Alternatywny silnik dla F-35 anulowany

Podczas głosowania w stosunku 233 do 198 Izba zdecydowała anulować alternatywny silnik przewidziany dla samolotu F-35.

Dzięki temu zaoszczędzone zostanie 450 milionów dolarów w tym roku fiskalnym, a w najbliższych latach nawet 3 miliardy dolarów. Można uznać to za zwycięstwo administracji Obamy ponieważ od ostatnich 5 lat próbowano anulować program silnika F136. Alternatywny silnik dla modelu F135 zaproponowanego przez Pratt & Whitney miały wyprodukować firmy General Electric i Rolls-Royce. Dzięki temu zamierzano wprowadzić konkurencję i obniżyć koszty zakup silnika w przyszłości. Wszystko to jednak uległo zmianie i projekt GE i RR został skasowany. Obie firmy wydały na badania 3 miliardy dolarów, a w przyszłości prawdopodobnie projekt pochłonął by kolejne 3 miliardy dolarów.

Zdjęcie: GE
Źródło: NY Times

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.