Tokijski rząd metropolitalny ogłosił zamiar przeprowadzenia oceny zdolności wielozadaniowego, komercyjnego tiltrotoru AW609 pod kątem zapewnienia transportu lotniczego na wyspę Ogasawara. Wyróżniające cechy tego pierwszego na świecie komercyjnego tiltrotoru, który łączy osiągi maszyn turbośmigłowych (prędkość, zasięg, pułap lotu) z wszechstronnością wiropłatów (pionowy start / lądowanie / zawis w powietrzu) zagwarantowałyby znakomitą jakość połączeń z wyspą Ogasawara, która znajduje się około 1000 km od Tokio. Misje mogłyby być wykonywane w każdych warunkach pogodowych i przy ograniczonym dostępie do infrastruktury, ponieważ AW609 potrzebuje do starów i lądowań tylko tyle miejsca, co śmigłowiec.
AW609 daje możliwość podróżowania do odległych lokalizacji, nawet z centrum miasta. Dzięki prędkości wynoszącej 275 węzłów, osiąganemu pułapowi 25000 stóp oraz maksymalnemu zasięgowi 1000 mil morskich, użytkownicy będą mogli korzystać z wyjątkowej zdolności maszyny AW609 do przelotu powyżej pułapu niekorzystnych warunków pogodowych, w komfortowej hermetycznej kabinie, przy zachowaniu typowej dla wiropłatów możliwości pionowego startu i lądowania, a także zawisu w powietrzu. Nowoczesna „zielona” technologia gwarantuje niższe poziomy emisji i hałasu. AW609 jest idealnie dopasowany do sprostania szeregowi wymogów operacyjnych w Japonii, takich jak transport pasażerski, misje ratownictwa medycznego (EMS), poszukiwawczo-ratownicze (SAR), nadzór, elektroniczne zbieranie informacji czy transport VIP. Posiadając w Japonii flotę ponad 130 różnych modeli śmigłowców wykonujących szeroką gamę misji cywilnych, służb publicznych oraz wojskowych, koncern Leonardo może pochwalić się wieloletnią obecnością w tym kraju oraz rozbudowaną siecią usług wsparcia. AW609 może wesprzeć Japonię we wprowadzaniu innowacyjnych metod i rozwiązań technologicznych, które sprostają wymogom w zakresie połączeń i usług publicznych w całym kraju, zarówno w normalnych jak i wyjątkowych sytuacjach oraz w ekstremalnych warunkach pogodowych.
AW609 będzie pierwszym statkiem powietrznym typu tiltrotor z certyfikacją cywilną i jest stworzony do tego, aby zmienić oblicze podróży prywatnych i biznesowych, misji ratownictwa medycznego (EMS), poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) oraz działań morskich i patrolowych. AW609 może przewozić do dziewięciu pasażerów, bezpiecznie przelatując ponad obszarem złej pogody oraz w warunkach oblodzenia.
Pierwsze dwa egzemplarze produkcyjne AW609 są obecnie montowane w Filadelfii w Stanach Zjednoczonych. AW609 budzi ogromne zainteresowanie na świecie ze względu na możliwość wykonywania wszelkiego rodzaju misji, w tym ratownictwa medycznego (EMS), poszukiwawczo-ratowniczych (SAR), transportu VIPów/korporacyjnego, rozwoju zasobów morskich, a także zadań rządowych w zakresie usług publicznych. Klienci otrzymają wszechstronne pakiety wsparcia i szkolenia, głównie zlokalizowane w nowej firmowej Akademii Szkoleniowej w Filadelfii. Zaawansowane urządzenie do szkolenia w locie oraz pierwszy na świecie symulator lotu AW609 będą dostępne pod koniec tego roku.
Źródło / Autor: Leonardo
Zdjęcie: Leonardo