We wtorek 3 maja br. w Katowice Airport doszło do wyjątkowego wydarzenia. Po raz pierwszy w historii lotniska port odwiedziły w ciągu jednego dnia trzy pasażerskie samoloty szerokokadłubowe, rzadko spotykane na polskich lotniskach regionalnych.
Pierwszy przyleciał 455-miejscowy Boeing 747-400 z Toronto, następnie wylądował 279-miejscowy Boeing 777-200ER z Nowego Jorku i 393-miejscowy Boeing 777-200ER, tym razem z Moskwy.
Boeing 747 przez lata był największym samolotem pasażerskim świata, jego maksymalna masa startowa (MTOW) w wersji 400 wynosi 412 ton. Z kolei Boeing 777 należy do grupy największych dwusilnikowych samolotów pasażerskich. MTOW wersji 200ER, czyli tej która dwukrotnie odwiedziła Pyrzowice w dniu
3 maja br., wynosi 297 ton.
Wszystkie samoloty szerokokadłubowe, które odwiedziły Pyrzowice 3 maja br. według klasyfikacji Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) mają kod E. Ta jedna z najważniejszych w branży lotniczej organizacji podzieliła statki powietrznego na sześć grup od A do F w zależności od rozpiętości ich skrzydeł i rozstawu kół podwozia głównego. Im większy samolot, tym wyższy kod referencyjny.
Pod kątem obsługi samolotów o danym kodzie referencyjnym według dokumentów ICAO klasyfikuje się także porty lotnicze. Od połowy 2015 roku Pyrzowice są jedyny polskim portem regionalnym o kodzie referencyjnym 4E. Oznacza to, że praktycznie bez żadnych ograniczeń operacyjnych samoloty wielkości Boeinga 747, czy Boeinga 777 mogą korzystać z drogi startowej, poruszać się po większości dróg kołowania i dedykowane są im odpowiedniej wielkości stanowiska postojowe. Wszystkie te wymogi spełnia infrastruktura pyrzowickiego lotniska.
W ostatnich latach przeprowadziliśmy liczne inwestycje związane z rozbudową i modernizacją pola manewrowego Katowice Airport. Dwukrotnie powiększyliśmy płytę postojową, na której znajdują się aktualnie m.in. dwa stanowiska postojowe dla samolotów kodu E. Pod samoloty wielkości Jumbo Jeta zmodernizowaliśmy drogi kołowania, powstała także płyta do odladzania ze stanowiskiem dla statków powietrznych tej wielkości. Ponadto w maju 2015 roku do użytku oddaliśmy nową drogę startową o długości 3 200 metrów. Dzięki niej wszystkie samoloty szerokokadłubowe kodu E mogą startować z maksymalną masą, dzięki czemu wykorzystywać swoje maksymalne możliwości operacyjne, w tym zasięg. Cieszymy się, że nasi partnerzy doceniają nasz wysiłek inwestycyjny i wybierają właśnie nasz port do obsługi rejsów samolotów szerokokadłubowych, potwierdzając fakt, że na południu Polski mamy najlepszą i najnowocześniejszą infrastrukturę liniową – powiedział Artur Tomasik Prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, zarządzającego pyrzowickim lotniskiem.
Parametry operacyjne Katowice Airport doceniają także touroperatorzy i czarterowe linie lotnicze. W czwartek 7 lipca br. TUI Poland uruchomi pierwsze bezpośrednie, dalekodystansowe połączenie czarterowe z polskiego portu regionalnego. Trasa realizowane będzie raz w tygodniu, szerokokadłubowym Boeingiem 767-300 TUIFly. Samolot może wziąć na pokład, w trzech klasach, w sumie 285 pasażerów.
Ponadto prognozuje się, że w perspektywie najbliższych kilkunastu miesięcy w Katowice Airport pojawią się kolejne samoloty szerokokadłubowe, obsługujące kierunki wakacyjne oraz regularne trasy towarowe. Katowice Airport umacniać będzie się także na pozycji portu pierwszego wyboru na południu Polski, w przypadku realizacji dalekodystansowych rejsów czarterowych cargo lub pasażerskich, z wykorzystaniem samolotów szerokokadłubowych.
Źródło / Autor: Lotnisko Katowice
Zdjęcie: Lotnisko Katowice