Kategorie
News Świat

Airbus Defence & Space: Ciąg dalszy „wizji radarowej” – dwa kolejne satelity Sentinel-1

Sentinel-1_radar_modes_Copyright ESA

Airbus Defence and Space, druga największa na świecie firma kosmiczna, podpisał z Thales Alenia Space kontrakt o wartości 143 milionów euro na zbudowanie dwóch kolejnych kosmicznych instrumentów radarowych w ramach programu Copernicus. Sentinel-1C oraz -1D będą wyposażone w podsystem antenowy (SAS) radaru z syntetyczną aperturą (SAR), niemal identyczny z tym, jak znajduje się na pokładzie obecnych satelitów Sentinel-1. Nowe statki kosmiczne i ich oprzyrządowanie zapewnią ciągłość dostarczania danych radarowych na potrzeby programu Copernicus przez następne 15 lat.

Sentinel-1 to projekt europejskiej „wizji radarowej” w ramach inicjatywy Copernicus realizowanej przez Komisję Europejską (EC) i Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). Program Copernicus, poprzednio znany jako GMES, ma na celu świadczenie usług informacyjnych związanych ze środowiskiem naturalnym i bezpieczeństwem. Wykorzystuje w tym celu dane pochodzące z satelitów do obserwacji Ziemi oraz z czujników naziemnych.

Instrument radarowy satelity Copernicus Sentinel-1 SAR, który przekazuje obraz niezależnie od warunków pogodowych, w dzień i w nocy, w krótkim czasie powracając nad poprzednio odwiedzone obszary, znacznie zwiększył ilość wartościowych danych dostępnych dla użytkowników. Rutynowo i systematycznie dostarczane są dane na potrzeby monitorowania mórz i lądów, reagowania kryzysowego, badania zmian klimatycznych i zapewniania bezpieczeństwa.

Misja Copernicus Sentinel-1 umożliwia obrazowanie w paśmie C w czterech unikatowych trybach o różnej rozdzielczości (do 5 m) oraz zasięgu (do 400 km). Instrument zapewnia podwójną polaryzację, bardzo krótki czas powrotu nad poprzednio odwiedzone obszary oraz szybkie dostarczanie danych. Dla każdej obserwacji dostępne są precyzyjne pomiary położenia i wysokości satelity.

Jeśli chodzi o radar, zespoły Airbus Defence zbudowały i przetestowały antenę o wymiarach 12,3 x 0,9 m w Friedrichshafen (Niemcy), a elektroniczny podsystem SAR został zaprojektowany i zbudowany w Portsmouth (Wielka Brytania). Firma Thales Alenia Space dostarczy moduły nadawczo-odbiorcze (T/R) i elektronikę do obsługi radaru.

Sentinel-1A wystrzelony 3 kwietnia 2014 r. oraz bliźniaczy satelita Sentinel-1B, który dołączy do niego w kwietniu przyszłego roku, wspólnie stworzą Europejskie Obserwatorium Radarowe. Konstelacja umożliwi wówczas cotygodniową obserwację wszystkich lądów Ziemi, codzienną obserwację stref pokrywy lodowej na morzach, europejskich stref przybrzeżnych oraz tras transportowych, a także ciągłą obserwację otwartego oceanu z wykorzystaniem miniatur falowych.

Od 30 listopada 2015 r. w serwisie „Sentinel Scientific Hub” zarejestrowało się niemal 15 000 użytkowników, którzy pobierali dane ponad 2,6 mln razy. W sieci dostępnych jest około 333 000 zbiorów danych Sentinel-1A.

Źródło / Autor: Airbus Defence and Space
Zdjęcie: Airbus Defence and Space / ESA

Autor: Redakcja Świat

Redakcja Świat