Grupa Airbus (symbol na giełdzie: AIR) przedstawiła mocne wyniki finansowe z pierwszego półrocza, poparte zwiększoną wydajnością operacyjną. Prognozy na 2015 rok zostały potwierdzone.
· Dostawy A400M wznowione, doliczona opłata w wysokości 290 milionów euro
· Wyniki finansowe po pierwszym półroczu potwierdzają prognozy na 2015
„Podstawowe wyniki za pierwsze półrocze odzwierciedlają naszą ciągłą koncentrację na wykonaniu programu i zwiększeniu wydajności operacyjnej” – powiedział Tom Enders, prezes Airbus Group. „Zarówno dochody, jak i rentowność oraz generowanie środków pieniężnych uległy poprawie, a ogólne wyniki finansowe wskazują na to, że uda nam się zrealizować prognozy na rok 2015. Nadal dostrzegamy zwiększoną dynamikę rozwoju działalności, na co wskazują duże zamówienia ogłoszone podczas paryskiego Air Show 2015. Mając na celu dalsze zwiększenie zysków i środków pieniężnych, koncentrujemy się na priorytetach operacyjnych, do których zalicza się okres rozwoju A350 i A400M, strategia kontroli kosztów, dostawy oraz wprowadzenie do eksploatacji A320neo”.
Wartość nowych zamówień (1) w pierwszych sześciu miesiącach 2015 roku wzrosła gwałtownie, do 53 miliardów euro (pierwsze półrocze 2014: 27,7 miliardów euro), przy wzroście wartości portfela zamówień (1) do 972 miliardów euro na dzień 30 czerwca (wynik na koniec 2014 roku: 858 miliardów euro), uwzględniając pozytywne przeszacowanie związane z umocnieniem się dolara. Airbus uzyskał 348 zamówień netto na samoloty komercyjne (w pierwszym półroczu 2014: 290 zamówień netto), wliczając w to 57 samolotów z rodziny A330. Podczas paryskiego Air Show ogłoszono 421 nowych zamówień i zobowiązań, co także wskazuje na dalsze umocnienie rynku samolotów komercyjnych. Złożono 135 zamówień netto na helikoptery Airbusa (w pierwszym półroczu 2014: 148 maszyn), w tym na 29 helikopterów H175. Wartość nowych zamówień w Airbus Defence and Space zwiększyła się o 40 proc., a wysokie tempo wzrostu zaobserwowano w takich liniach biznesowych jak dodatkowe satelity do obserwacji Ziemi czy A330 MRTT. W czerwcu OneWeb wyznaczyło Airbus Defence and Space do zaprojektowania i wyprodukowania pierwszych 900 satelitów.
Przychody Grupy wzrosły o 6 proc., do 28,9 miliardów euro (w pierwszym półroczu 2014: 27,2 miliarda euro), odzwierciedlając połączenie silnego wzrostu w dostawach samolotów komercyjnych z umocnieniem dolara. Przychody z komercyjnych statków powietrznych wzrosły o 9 proc., z 304 dostarczonymi maszynami (w pierwszym półroczu 2014: 303 maszyny), wliczając w to 4 A350 XWB i 13 A380. Przychody z helikopterów wzrosły o 5 proc. dzięki programom rządowym i dostarczanym usługom, co pozwoliło złagodzić skutki spadku dostaw do 152 (w pierwszym półroczu 2014: 200 maszyn). Przychody Defence and Space były stabilne pomimo dekonsolidacji przychodów ze sprzedaży wyrzutni, dzięki stworzeniu pierwszej fazy spółki Airbus Safran Launchers.
Prognoza
Podstawą prognozy Grupy Airbus na 2015 rok jest oczekiwanie, że gospodarka światowa i transport lotniczy będą rozwijać się bez większych zakłóceń, zgodnie z dominującymi niezależnymi prognozami.
Dostawy Airbusa powinny być nieco wyższe niż w 2014 roku. Spodziewany jest dalszy wzrost portfela zamówień na samoloty komercyjne.
W 2015, przed przeprowadzeniem fuzji, Grupa Airbus spodziewa się wzrostu przychodów i oczekuje lekkiego podwyższenia zysku operacyjnego (EBIT) przed przychodem jednorazowym.
W oparciu o bieżący obraz rozwoju przemysłowego, Grupa Airbus chce w 2015 osiągnąć równowagę w wolnym przepływie pieniężnym przed fuzją.
Grupa Airbus spodziewa się, że zysk netto na jedną akcję (EPS) oraz wartość dywidendy na akcję ulegnie dalszemu zwiększeniu w 2015.
Źródło / Autor: Airbus