Sto znacznie cichszych A320s Lufthansy

wirbelgenerator_02

W ciągu kilku najbliższych tygodni eksperci Lufthansa Technik wyposażą setny A320 z floty Lufthansy w redukujące hałas generatory wirów powietrznych. Projekt Lufthansa Group i Niemieckiej Agencji Kosmicznej (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt, DLR), będący częścią grupy badawczej „Cichszy Transport”, osiągnął ważny punkt.
Od listopada 2014 roku Lufthansa wyposaża samoloty krótkiego i średniego zasięgu typu A319, A320 i A321 w komponenty obniżające poziom hałasu, zlokalizowane pod skrzydłami maszyny. Lufthansa jest pierwszą linią na świecie, która podjęła taki krok.
W sumie w generatory wirowe wyposażonych zostanie 157 maszyn. Już na początku 2014 roku do Lufthansy dostarczono nowego Airbusa wyposażonego w technologię redukującą poziom hałasu. W przyszłości ponad 200 maszyn Lufthansy będzie latać znacznie ciszej.

Pomiary przelotu podjęte przez Lufthansę we współpracy z Niemiecką Agencją Kosmiczną pokazują, że generatory wirowe eliminują uciążliwe dźwięki i znacząco redukują całkowity poziom hałasu podczas lądowania samolotu – nawet do czterech decybeli na dystansie pomiędzy 10 a 17 kilometrem od lotniska. Zgodnie z informacjami producenta, efekt ten jest znacznie lepszy jeszcze dalej od portu lotniczego. Dźwięki te były wcześniej tworzone podczas lotu przez ruchy powietrza nad otworami wyrównującymi ciśnienie w zbiornikach paliwowych na spodniej części skrzydeł. Nowe komponenty będą generować wiry powietrzne nad owymi otworami, co pozwoli zapobiec powstawaniu nieprzyjemnych dźwięków.

Projekt jest częścią heskiego „Sojuszu Przeciwko Hałasowi”, który został ustanowiony wspólnie przez władze Hesji oraz przemysł lotniczy.

Lufthansa Cargo bada parametry lotu MD-11 w Magdeburgu-Cochstedt

Wyposażenie lub przebudowanie floty A320 jest jednym z największych dobrowolnych działań podjętych do tej pory przez Lufthansę w celu aktywnej redukcji poziomu hałasu.
W kolejnych tygodniach podczas testów dwóch frachtowców Lufthansy Cargo badane będą dalsze możliwości znacznego obniżenia poziomu dźwięku emitowanego przez maszyny. Na wlotach silników General Electric CF6-80C2 zostały zainstalowane zmodyfikowane narzędzia tłumiące dźwięk. W ramach projektu MODAL, sponsorowanego przez Niemieckie Ministerstwo Spraw Gospodarczych, Lufthansa Technik wspólnie z Niemiecką Agencją Kosmiczną w Hamburgu przeprowadziła pierwsze badania silników Już na tym etapie dowiedziono, że tzw. utwardzane panele akustyczne umieszczone we wlotach silników dają efekt wyciszenia. Obecnie, podczas drugiego etapu, badana jest efektywność paneli w warunkach rzeczywistych. Dodatkowo Lufthansa pracuje nad kolejnymi rozwiązaniami redukującymi hałas przez pokrycie otworów podwozia samolotu.

Podczas pomiaru przelotu w Magdeburgu-Cochstedt maszyna podchodzi do lądowania kilka razy, a następnie okrąża kilka razy lotnisko w konkretnej konfiguracji. Inne pomiary dokonywane są podczas startu samolotu przy różnych poziomach obrotów silnika. Liczne mikrofony na ziemi rejestrują dźwięk samolotu podczas lotu na różnych wysokościach. Dane pomiarowe będą stanowić podstawę do ewentualnego zatwierdzenia modyfikacji obecnej floty MD-11 Lufthansy Cargo.

Najważniejszym środkiem w celu redukcji poziomu hałasu podczas rejsów jest nieustanne inwestowanie we flotę. Grupa Lufthansa otrzyma w sumie 259 maszyn najnowszej generacji do roku 2025. W nieodległej przyszłości 59 najnowocześniejszych
z nich – 34 Boeingi 777-9Xs i 25 Airbusów A350-900s – uzupełni flotę międzykontynentalną przewoźnika. Dostawa A350-900 rozpocznie się już w 2016 roku. Emisja hałasu w nowych modelach jest znacznie niższa niż w maszynach obecnej generacji.

Więcej informacji i próbki audio można znaleźć pod adresem:
http://www.lufthansagroup.com/de/themen/leiser-in-die-zukunft

Źródło / Autor: Lufthansa

Zdjęcie: Lufthansa


Opublikowano

w

przez

Tagi: