Kategorie
Lotnictwo cywilne

Odrzutowiec Flaris ma silnik! Umowa podpisana

silnik_Williams_FJ33-5A_dla_FLARIS_LAR_1

Dwa lata temu podczas największych targów lotniczych na świecie Interniational Paris Air Show pod Paryżem, niewielki samolot odrzutowy z Polski – FLARIS LAR 1 zachwycił wszystkich zgromadzonych. W tym roku na Paris Air Show została podpisana umowa na dostawy silników do samolotów FLARIS.
Drugiego dnia targów, 16 czerwca 2015 r., stoisko FLARISA odwiedzili Greg Williams – właściciel i President Williams International oraz Matt Huff – Vice President Buisnes Development Williams International. Podpisali oni umowę z właścicielami i producentami samolotów FLARIS – Sylwią i Rafałem Ładzińskimi na dostawę silników najnowszej generacji FJ33-5A, które zostały przystosowane do zabudowy na samolotach FLARIS LAR 1.
Firma Williams International opracowała dwuprzepływowy silnik odrzutowy nowej generacji, o ciągu 8,2kN, który zapewnia uzyskanie wysokich osiągów odrzutowców FLARIS LAR 1.
FJ33-5A jest młodszym bratem silników serii FJ44 ( został on wprost zminiaturyzowany, przeskalowany z serii FJ44). Silniki serii FJ44 przepracowały bezawaryjne 10 mln godzin w locie, co zawarzyło na podjęcie decyzji producenta na udzielanie dożywotniej gwarancji na silniki.

– Silnik Williams FJ33-5A będzie docelowo napędzał Flarisa. Po powrocie z Le Bourget wznawiamy próby samolotu. Ma on wystartować jeszcze w tym roku – mówi Rafał Ładziński, dyrektor projektu Flaris i producent odrzutowca.

Źródło / Autor: Flaris

Zdjęcie: Flaris

Autor: Redakcja Lotnictwo Cywilne

Redakcja Lotnictwo Cywilne