Fulmar to aparat bezzałogowy oferowany przez firmę Thales.
Korporacja przewiduje dla maszyny kilka zadań:
- misje poszukiwawczo-ratownicze w górach
- monitorowanie nielegalnego ruchu
- wsparcie jednostek naziemnych
- misje zwiadowcze
Dzięki niewielkim rozmiarom Fulmar może być transportowany na niewielkiej przyczepie holowanej przez praktycznie każdy pojazd. Do jego operowania potrzeba dwóch operatorów, a gotowość do operowania osiągana jest po 30 minutach. Naziemna stacja kontroli pozwala na planowanie misji oraz na jej zmianę w czasie rzeczywistym przy pomocy jednego kliknięcia. Maszyn może zostać wykorzystana do wykrywania i śledzenia celów.
Konstrukcja jest w stanie operować nawet przy niesprzyjającym wietrze osiągającym 80 km/h. Wersja morska aparatu Fulmar może startować i lądować z pokładu okrętu oraz lądować na wodzie i utrzymywać się na powierzchni przez 24 h. Standardowo start odbywa się przy pomocy katapulty, a lądowanie przy pomocy sieci.
Uniwersalny silnik może być napędzany olejem napędowym, paliwem JP8 i JP5.
Fulmar na każdy kilometr wysokości jest w stanie szybować przez 17 kilometrów.
Podstawowe dane:
- rozpiętość: 3 m
- długość: 1,2 m
- wysokość: 0,5 m
- prędkość przelotowa: 100 km/h
- pułap: do 4000 m
- max masa startowa: 20 kg
- ładunek użyteczny: do 8 kg
- długotrwałość lotu: 6-12 h
- zasięg operowania: 800 km
- zasięg dla transmisji video w czasie rzeczywistym: 70 – 90 km
Źródło: Thales
Zdjęcie: Thales