Kategorie
Wywiady

Wywiady: Pieter Johnson z Xtended opowiada o swoim programie

Xtended

Dziś postanowiliśmy porozmawiać z Pieterem Johnsonem – twórcą podcastu Xtended, jednego z najlepszych programów o tematyce lotniczej dostępnych w Internecie.

Krzysztof Kuska: Czy mógłbyś powiedzieć naszym czytelnikom czym jest Xtended?

Pieter Johnson: Xtended to internetowy program radiowy, czyli potocznie podcast. Jest wiele pól działalności Xtended, ale jesteśmy najbardziej znani z naszego nadawanego co miesiąc programu radiowego, który można pobrać za darmo z naszej strony lub poprzez np. iTunes.

Xtended skupia się na przemyśle lotniczym i lubimy na niego patrzeć z europejskiego punktu widzenia. Naszym celem jest pomoc w promocji przemysłu poprzez wnikliwą i interesującą treść. Zajmujemy się tematami związanymi z general aviation, lotnictwem komercyjnym, wojskowym i sektorem kosmicznym. Staramy się promować pozytywne historie, ale nie uciekamy przed tematami trudnymi czy też kwestiami spornymi.

Niektóre z naszych najlepszych materiałów powstały w obszarach postrzeganych w sposób negatywny, jak choćby uznany wywiad z Earlem Moorhousem, który przeżył pierwsza w historii katastrofę samolotu Boeing 747. Odcinki specjalne zajmujące się przestrzenią kosmiczną i te poświęcone lotnictwu historycznemu i temu z czasów Zimnej Wojny były również bardzo popularne. W niektórych przypadkach nasz tweety miały ponad 250000 wyświetleń pomimo tego że mamy nieco ponad 1000 śledzących nas osób. Związane jest to z naszym zasięgiem w branży jako że nasi słuchacze i osoby śledzące nasze profile społecznościowe pochodzą z różnych obszarów przemysłu lotniczego począwszy od pilotów testowych, poprzez entuzjastów i na inżynierach i astronautach skończywszy.

Kiedy zaczęliście tworzyć program i jak do tego doszło?

Zaczęliśmy w 2011 roku po tym jak pracowałem ze wspaniałą ekipą podcastu Airplanegeeks. Przez ponad 180 audycji zajmowałem się produkcją europejskiej części na potrzeby tej cotygodniowej audycji.

Przygotowywanie sekcji Across The Pond sprawiało mi wielką przyjemność, ale nigdy nie miałem dość czasu na dostateczne zgłębienie poruszanych zagadnień. W rezultacie postało Xtended, które miało umożliwić nam skupienie się na lotnictwie w poszerzony sposób.

Mógłbyś powiedzieć nam parę zdań na temat załogi Xtended?

Program ma trzech prezenterów, którymi są Gareth Stringer, Tim Robinson i ja.

Gareth jest redaktorem prowadzącym Global Aviation Resource (www.globalaviationresource.com), doskonałej strony skupiającej się na zdjęciach z całego sektora lotniczego. Jak już wspomniałem uważam, że najwspanialszą rzeczą związaną z GAR jest jakość zdjęć i publikowanych tekstów. Ich zespół ma doskonały dostęp do kluczowych postaci w branży i dzięki temu może prezentować swym czytelnikom materiały najwyższej próby. Gareth sam pracował w branży i ma spore doświadczenie w sektorze marketingu i public relations pomagając nam w dostarczaniu wysokiej jakości materiałów. Posiada również ogromną wiedzę z dziedziny lotnictwa wojskowego i jest zapalonym fotografem i czytelnikiem książek lotniczych.

Tim jest Redaktorem Naczelnym magazynu Aerospace, flagowego wydawnictwa Royal Aeronatutical Society (www.aerosociety.com). RaeS to wspaniała organizacja mająca swoją siedzibę w Londynie, ale jej zasięg obejmuje cały świat. Jej członkami są zarówno osoby związane z przemysłem lotniczym jak i główni producenci i dostawcy usług. Tim pracuje głównie w obszarze prasy co wiąże się z duża liczbą podróży do kluczowych dostawców, na konferencje i wydarzenia organizowane przez świat lotniczy na całym globie. Tim ma ogromną wiedzę z dziedziny historii lotnictwa, typów samolotów i ludzi związanych z lotnictwem. Jest też zapalonym pilotem symulatorów lotu.

Ja zajmuję się prowadzeniem programu wraz z Garethem i Timem, ale odpowiadam również za jego produkcję. Wiąże się to z tworzeniem harmonogramu, planowaniem i przygotowaniami przed samym programem jak i z postprodukcją. Odpowiadam za spójność całej audycji podczas gdy Gareth i Tim wnoszą do niego całą masę wiedzy i doświadczenia lotniczego.

Prowadzę niewielką firmę XTPMedia, która odpowiada za produkcję i pozwala mi zajmować się również dodatkową produkcją medialną.

Jakie są wasze główne obszary zainteresowań ?

Główne wydania programu mają kilka pojawiających się regularnie działów. Często zaczynamy od przyjrzenia się informacjom, które przykuły naszą uwagę w ciągu ostatniego miesiąca. Nie jest to sekcja z newsami rozumiana w sposób tradycyjny jako że miesięczny układ programów często nie pozwala nam na prezentowanie informacji w odpowiednim czasie. Wolimy zajmować się tematami, które nie były zbyt mocno poruszane w innych mediach lub tematami które pozwalają na dyskusję podczas programu.

Następna część standardowego programu polega na przedstawieniu wywiadu z gościem lub kilku krótszych wywiadów. Niekiedy segment ten poświęcony jest konkretnemu zagadnieniu zamiast klasycznemu wywiadowi. Taki ujęcie jest niezmiernie popularne jako że nasi goście często są liderami przemysłu w swoich dziedzinach.

Tim zajmuje się przygotowywaniem listy Top 10 dla większości programów nazywanej u nas X10. Wybiera zagadnienie lotnicze i następnie układa listę Top 10. Na przykład ostatni X10 dotyczył pierwszej 10 pilotów celebrytów, a inny 10 najlepszych samolotów pokładowych. Segmenty tego typu wiążą się z dużym oddźwiękiem u słuchaczy poprzez Twittera, Facebooka i pocztę elektroniczną i okazują się być bardzo popularne.

Większość programów kończymy działem Promoting Aerospace. Część ta pozwala nam wybrać słuszny cel, który chcielibyśmy promować w przemyśle. Może to być skupiona na lotnictwie organizacja charytatywna, pokaz lotniczy, wydarzenie czy też blog. W zasadzie wszystko co pomaga w promowaniu czegoś pozytywnego w sektorze przemysłu lotniczego. Był to jeden z głównych powodów dla których zaczęliśmy nasz program i jest on dla nas bardzo ważny.

Wśród naszych słuchaczy jest wielu wspaniałych ludzi, którzy lubią wchodzić w interakcję z programem i niedawno jeden z nich stworzył dla nas logo naszej własnej linii lotniczej na potrzeby maszyny Boeing 737-800 w symulatorze lotów.

Uważamy, że powinniśmy robić tak dużo jak się da by wchodzić w interakcję z naszymi słuchaczami więc staramy się rozdawać upominki i nagrody gdy tylko mamy taką możliwość. Jednakże tworzymy ten program tylko z własnych funduszy i mamy jedynie niewielkich sponsorów, aczkolwiek staramy się to zmienić i mamy nadzieję na pozyskanie sponsorów którzy nas wesprą. Zawsze szukamy osób mogących nas wesprzeć więc prosimy o kontakt jeśli tylko ktokolwiek z Was mógłby to zrobić.

Podcasty nie są zbyt popularne w Polsce. Czy mógłbyś nam w związku z tym powiedzieć czy produkcja docinka wymaga dużego nakładu pracy?

Podcasty mogą być bardzo łatwe w produkcji i wszystko zależy od tego co chcesz robić i jakim zagadnieniem chcesz się zajmować. Dochodzi do tego sprzęt i nauka samego procesu obróbki materiału. Nie jest to zbyt skomplikowane, ale im więcej uwagi poświęcasz szczegółom i skupiasz się na jakości tym bardziej sama produkcja staje się trudniejsza.

Produkcja każdego odcinka Xtended zajmuje od 10 do 40 godzin. Niektóre odcinki wymagają od nas dalekich podróży i może to być sporym wyzwaniem, jeśli sam wywiad trwa 10 minut. Jedynym powodem dla którego warto to robić to ludzie którzy słuchając uczą się i czerpią przyjemność z programu. Jest to swego rodzaju balans pomiędzy dostarczaniem dobrego programu, którego ludzie chcą słuchać i wrzucaniem czegoś nagranego na smartphonie. Wiemy, że nasi słuchacze to różni ludzi słuchający audycji w różny sposób. Niektórzy z nich słuchają nas w pociągu, inni w samochodzie, podczas pracy czy też w trakcie wykonywania obowiązków domowych. Jeden z naszych słuchaczy słucha audycji z lampką wina we wannie.

Jak nasi czytelnicy mogą zapoznać się z Waszym programem?

Najlepszy miejscem do rozpoczęcia jest nasza strona www.aviation-Xtended.co.uk Można z niej pobrać wszystkie nasze odcinki lub posłuchać bezpośrednio na stronie. Istnieje również możliwość subskrybowania kanału poprzez iTunes i Stichera.

Można nas również znaleźć na Twitterze @AviationXtended i na Facebooku Facebook.com/AviationXtended

Znaczna część naszej aktywności pomiędzy poszczególnymi odcinkami ma miejsce na Twitterze, a w mniejszym wymiarze na Facebooku, którego używamy do prezentacji materiałów wizualnych.

Jeśli macie ochotę wysłuchać krótkiego jednominutowego materiału promującego możecie to zrobić bezpośrednio na SoundCloud.com
Oto kilka linków:

https://soundcloud.com/
https://soundcloud.com/

Dziękujemy za rozmowę.

Dziękuję i pozdrawiam!

Xtended baner

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.