Firma Airbus stale oferuje operatorom swoich samolotów najnowsze osiągnięcia technologiczne i najnowocześniejsze rozwiązania w branży w zakresie nawigacji satelitarnej i naziemnej. Najnowszym przykładem nieustannie rozwijanych innowacji Airbus jest nowy Satelitarny System Lądowania (Satellite-based Landing System – SLS), który jest teraz dostępny w modelu A350 XWB. Jest to pierwsze zastosowanie takiego systemu w samolocie szerokokadłubowym w historii. SLS bazuje na unikatowych rozwiązaniach Airbus, które zwiększają precyzję nawigacji w samolotach.
System SLS współpracuje z Systemami Wspomagania Satelitarnego (Satellite Based Augmented Systems – SBAS) takimi jak EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service – Europejski Geostacjonarny System Pokrycia Nawigacyjnego) – pierwszy ogólnoeuropejski system nawigacji satelitarnej.
Dzięki integracji w ramach wspólnego, skoordynowanego interfejsu systemu lądowania system SLS umożliwia pilotowi precyzyjne podejście do lądowania, podobnie jak przy wykorzystaniu systemu ILS (Instrument Landing System), z użyciem geometrycznego naprowadzania pionowego o dokładności do 60 metrów, bez korzystania z jakichkolwiek stacji naziemnych, czyli wyłącznie na podstawie sygnałów GNSS (Global Navigation Satellite Systems – Globalne Systemy Satelitów Nawigacyjnych) oraz SBAS.
Airbus pracuje również nad ulepszeniem systemu GLS (skrót od GBAS – Ground Based Augmentation System – Landing System, czyli Naziemny System Wspomagania Lądowania) w celu zwiększenia precyzji lądowania i osiągnięcia tego samego poziomu efektywności, jaki oferuje system lądowania ILS Kat. II lub Kat III (zdolność automatycznego lądowania w dowolnych warunkach atmosferycznych na niewielkiej lub zerowej wysokości decyzyjnej).
Wymienione wyżej systemy nawigacji oferują klientom Airbus szeroką gamę rozwiązań optymalizujących operacje lotnicze i umożliwiających wykonywanie lotów w dowolne miejsce na świecie przy zachowaniu tego samego poziomu dostępności i wydajności.
Firma Airbus od zawsze była pionierem w zakresie integracji systemów GNSS w projektowanych przez siebie samolotach. Systemy te znacząco poprawiły dokładność nawigacji, pozwalając na zmniejszenie separacji bocznej pomiędzy trasami RNAV (aRea NAVigation – Nawigacja Obszarowa) i optymalizując przepustowość przestrzeni powietrznej. Inne zalety tych systemów to m.in. możliwość wytyczenia bezpośredniej trajektorii lotu w kierunku lotniska, możliwość wykonywania podejścia końcowego po łuku oraz ulepszone profile zejścia. Ograniczają one zużycie paliwa oraz hałas, minimalizując wpływ ruchu lotniczego na środowisko i zwiększając wydajność linii lotniczych.
Źródło / Autor: Airbus
Zdjęcie: Airbus