Kategorie
Tematy tygodnia

Airbus wybiera Korean Air Aerospace na producenta końcówek skrzydeł „Sharklet” do samolotów A330neo

A330-900neo_RR_Sharklet_

Korean Air Aerospace Division (KAL-ASD), dział produkcji lotniczo-kosmicznej Korean Air Group, został wybrany przez firmę Airbus na dostawcę nowych końcówek skrzydeł „Sharklet” zwiększających rozpiętość skrzydeł w A330neo — nowej wersji doskonale sprzedających się szerokokadłubowych maszyn z rodziny A330.

Na warunkach umowy KAL-ASD będzie produkować nowe kompozytowe końcówki skrzydeł w zakładach Busan w Korei Południowej i dostarczać je na linię montażu końcowego A330 w Tuluzie. Zainspirowane zakrzywionymi końcówkami skrzydeł w modelu A350 XWB, „Sharklety” w A330neo zwiększą łączną rozpiętość skrzydeł z 60,3 m (jak w dzisiejszym A330ceo) do 64 m, zapewniając wyższą siłę nośną przy ograniczonym współczynniku oporu.

W połączeniu z najnowszą generacją silników Rolls-Royce Trent 7000, te nowe końcówki skrzydeł, a także inne usprawnienia aerodynamiczne oraz nowe rozwiązania w kabinie pasażerskiej zmniejszą zużycie paliwa o 14 proc. na pasażera w porównaniu z używanymi dziś samolotami A330ceo. Wprowadzenie tych innowacji nie tylko sprawi, że A330neo będzie najbardziej efektywnym kosztowo samolotem szerokokadłubowym w swojej kategorii, ale również pozwoli operatorom skorzystać na zasięgu zwiększonym o nawet 400 mil morskich (740 km) oraz na jednolitych procedurach eksploatacji różnych samolotów Airbusa. Dostawy A330neo rozpoczną się w czwartym kwartale 2017 r.

KAL-ASD od jest przemysłowym partnerem Airbusa od ponad 25 lat. Obecnie KAL-ASD wytwarza i dostarcza części do różnych samolotów Airbusa, w tym końcówki skrzydeł „Sharklet” do rodziny A320, płyty pokrycia kadłuba i podzespoły podłogowe do rodziny A330 oraz kompozytowe drzwi ładunkowe do samolotu A350 XWB.

Samoloty z rodziny A330, na które dotychczas złożono ponad 1500 zamówień, są eksploatowane przez ponad 100 operatorów z całego świata, którzy wciąż korzystają na bieżących ulepszeniach produktu. Rodzina ta jest częścią najnowocześniejszej i najbardziej kompletnej linii maszyn szerokokadłubowych, do której należy również większy A350 XWB i dwupokładowy A380. Różne modele i typy efektywnie spełniają wszystkie potrzeby linii lotniczych w zakresie lotów regionalnych, średnio- i dalekodystansowych, zabierając od 250 do ponad 500 pasażerów i oferując ujednolicone procedury eksploatacji.

Źródło / Autor: Airbus
Zdjęcie: Airbus

Autor: Redakcja Lotnictwo Cywilne

Redakcja Lotnictwo Cywilne