Najnowszy wariant odnoszącego duże sukcesy samolotu A330 – nowy, 242-tonowy A330-300 – uzyskał certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) po 100-godzinnej kampanii badań w locie. Wkrótce ma również otrzymać certyfikat władz amerykańskich (FAA). Co więcej, w niedalekiej przyszłości mniejszy model A330-200 pójdzie w ślady A330-300 i również osiągnie 242-tonową masę startową. Do dziś już 11 klientów zamówiło 242-tonową wersję A330.
Eric Zanin, Airbus’ Head of the A330 Programme said: “The latest A330’s maximum take-off weight capability of 242 metric tonnes, combined with various aerodynamic refinements and increased fuel capacity means that soon operators will benefit from an extended range of up to 500 nautical miles or carry greater payload. Moreover, they will do so with a fuel consumption reduction of up two percent – yet another concrete example of Airbus’ incremental innovation strategy.”
Pierwszy certyfikowany model 242-tonowego samolotu A330-300 jest napędzany silnikami CF6-80E1, a certyfikacja z innymi typami silników – PW4000 i Trent 700 – nastąpi wkrótce. W 100-godzinnej kampanii badań w locie brały udział dwa samoloty: egzemplarz testowy (MSN0871) użyty do sprawdzenia pewnych ulepszeń aerodynamicznych oraz nowy egzemplarz produkcyjny (MSN1628), którego zadaniem było zweryfikowanie aktywacji centralnego zbiornika i jej ogólnego wpływu na wydajność większej platformy A330-300. Godne uwagi jest to, że struktura 242-tonowego A330 jest również podstawą do rozwoju nadchodzącego modelu A330neo.
Połączenie zwiększonej masy startowej, ulepszeń aerodynamicznych oraz opcjonalnego zwiększenia pojemności zbiorników paliwa – w porównaniu z poprzednią wersją 235-tonową – oznacza, że nowy, 242-tonowy A330-300 może pozostawać w powietrzu nawet przez 15 godzin albo przewozić większe ładunki na istniejących trasach. W praktyce znaczy to, że może latać bezpośrednio między Europą a południowo-wschodnią Azją i mógłby obsługiwać ponad 90 procent typowych tras z londyńskich portów lotniczych.
Samoloty z rodziny A330, które mogą przewozić od 250 do 300 pasażerów i są dostępne również w wariantach towarowych, VIP oraz wojskowych (transportowce i cysterny), zostały zamówione w liczbie niemal 1500 sztuk, a około 1150 samolotów jest obecnie eksploatowanych przez ponad 100 operatorów z całego świata. Od kiedy do służby wszedł pierwszy A330-300, jego znakami rozpoznawczymi były ekonomiczność operacyjna, innowacyjne rozwiązania kabiny pasażerskiej oraz znacznie szersze fotele w klasie ekonomicznej, niż w jakimkolwiek konkurencyjnym samolocie. Co więcej, dzięki licznym ulepszeniom oraz niezawodności operacyjnej rzędu 99,4 proc. A330 jest najbardziej efektywnym kosztowo i oferującym największe możliwości samolotem w swojej klasie.
Źródło / Autor: Airbus
Zdjęcie: Airbus