Kategorie
UAV

FlyEye – bezzałogowa platforma latająca

FlyEye to nie wielki aparat bezzałogowy oferowany przez firmę Flytronic.

Cechuje się innowacyjnym systemem startu i lądowania oraz krótkim przygotowaniem do wykonywania misji. Napęd aparatu cechuje się ciągiem statycznym zbliżonym do masy samego płatowca co pozwala na przeprowadzenie startu  wprost z ręki operatora co z kolei w znaczący sposób poszerza możliwe spektrum zastosowań maszyny.

Lądowanie odbywa się w dwóch fazach. W pierwszej na spadochronie odrzucona zostaje głowica obserwacyjna oraz akumulatory. Komputer pokładowy tak oblicza moment rozdzielenia elementów by spadochron zdążył się otworzyć oraz wyhamować opadanie podzespołów. FlyEye posiada umiejętność zrzucenia głowicy i akumulatorów z dokładnością nie gorszą niż 10 metrów.

Serce systemu, głowica obserwacyjna, umieszczone jest pod kadłubem.

Firma pomyślała również o odpowiednim systemie szkoleniowym. Symulator pozwala na regularne szkolenie załogi, niezależnie od warunków pogodowych i dostępności infrastruktury lotniska. Umożliwia prowadzenie ćwiczeń obsługi systemu w zakresie:

  • planowania misji,
  • ustawiania i kontroli parametrów systemu,
  • wykonywania misji z symulacją środowiska lotu (wiatr, turbulencje),
  • symulacja użycia głowicy oraz prowadzenia rozpoznania.

Dodatkowymi atutami FlyEye są:

  • Możliwość sterowania systemem z dwóch oddzielnych Lekkich Stacji Wynośnych LGCS
  • Zaawansowane systemy poprawiające bezpieczeństwo lotu
  • Automatyczny tryb lotu konwojowania
  • Terminal RVT

Główne cechy operacyjne

  • Możliwość wcześniejszego zaprogramowania trasy oraz zmiany trasy w trakcie lotu
  • Odbiór sygnału wideo oraz przekazywanie danych telemetrycznych do naziemnej stacji kontroli lotów LGCS (poprzez Stację Nadawczo – Odbiorczą) w czasie rzeczywistym.
  • Cyfrowe łącze do dwukierunkowej transmisji sterowania, danych i wideo.

Tryby lotu:

  • lot po ustalonej trasie,
  • lot do punktu o określonych współrzędnych,
  • krążenie wokół wskazanego obiektu,
  • podążanie w kierunku wskazanym przez głowicę obserwacyjną,
  • ręczne sterowanie lotem ze stacji operatora,
  • automatyczne utrzymywanie obserwowanego obiektu w kadrze,
  • automatyczne konwojowanie,
  • określanie współrzędnych obserwowanych obiektów i przekazywanie ich do systemów typu SKO lub BMS,
  • lot autonomiczny według określonej trasy nawet poza zasięgiem radiowym,
  • w przypadku utraty łączności automatyczny powrót do miejsca, w którym ostatnio nawiązana była łączność lub automatyczne lądowanie we wcześniej ustalonym punkcie,
  • zmiana parametrów misji podczas lotu,
  • możliwość rejestracji obrazu wideo i informacji o locie na dysku twardym komputera, łącznie z danymi telemetrycznymi (wysokość lotu, prędkość transmisji danych, czas i współrzędne bieżącego widoku).

Cechy charakterystyczne  FlyEye

  • Cały system jest obsługiwany przez dwóch operatorów.
  • Napęd platformy latającej: cichy silnik elektryczny zasilany z akumulatorów litowo-polimerowych.
  • Start platformy latającej z ręki. W czasie startu i lądowania nie są wymagane dodatkowe elementy wspomagające.
  • Bezpieczny system lądowania platformy możliwy dzięki innowacyjnej metodzie ochrony głowicy obserwacyjnej.
  • Ergonomiczna naziemna stacja kontroli lotu (LGCS).
  • Łatwość złożenia i demontażu platformy latającej, modułowa konstrukcja, gotowość do startu systemu osiągana w czasie poniżej 10 min
  • Wariant podstawowy systemu może być przenoszony w dwóch plecakach.
  • System łączności pracujący w sharmonizowanym paśmie NATO dla aplikacji mobilnych (4,4 – 5,0 GHz).

Zastosowania  FlyEye

  • wyznaczanie współrzędnych celu dla artylerii,
  • współpraca z systemami artyleryjskimi jako środek rozpoznania ogniowego,
  • obserwacja pola walki,
  • konwojowanie,
  • obserwacja granic państwowych,
  • zabezpieczanie imprez masowych,
  • monitoring klęsk żywiołowych i ich skutków,
  • monitoring pożarów lasów,
  • poszukiwanie zaginionych w np. terenach zalesionych

Podstawowe dane:

  • Rozpiętość skrzydeł: 3,6 m
  • Długość: 1,9 m
  • Masa startowa (max): 11 kg
  • Masa ładunku użytecznego: do 4 kg
  • Materiał konstrukcyjny platformy latającej: Kompozyty
  • Materiał konstrukcyjny głowic obserwacyjnych: Kompozyty
  • Rodzaj napędu: Silnik elektryczny
  • Prędkość lotu: Od 50 (w czasie lądowania po odrzuceniu zasobnika) do 120 km/h
  • Pułap ponad punkt startu: 1000 m
  • Pułap lotu: 4000 m nad poziomem morza
  • Oświetlenie platformy: Tak, nawigacyjne – możliwe do wyłączenia przez operatora
  • Zasięg działania (radiowy): 10, 30 (standardowo) lub 50 km od stacji naziemnej
  • Zasięg działania (radiowy): Lot poza zasięg 150 – 200 km
  • Czas lotu: od 120 do 180 min (w zależności od warunków pogodowych)
  • Czas przygotowania do pierwszej misji: < 10 min
  • Czas przygotowania systemu do kolejnej misji: 5 minut (po sprawdzeniu stanu technicznego samolotu)
  • Dopuszczalna prędkość wiatru podczas misji: do 12 m/s
  • Wymiana głowicy w warunkach polowych: Tak, poniżej 3 minut
  • Korelacja pozycji BSP z mapą cyfrową: Tak
  • Cyfrowe zintegrowane łącze danych: Tak
  • Automatyczne lądowanie: W predefiniowanym miejscu, bez konieczności utrzymania łączności ze stacją naziemną
  • Zasięg transmisji obrazu w czasie rzeczywistym: 10, 30 (standardowo) lub 50 km od stacji naziemnej
  • Przewidywany czas życia samolotu: Minimalnie 100 misji, standardowo 300
  • Odporność na pył: Tak, stacja bazowa i aparat powietrzny
  • Zakres temperatur pracy: od -20 C do +50 C
  • Wilgotność: do 95 % / 50 C

FlyEye

Źródło: flytronic.pl

Zdjęcie: flytronic.pl

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.