FlyEye to nie wielki aparat bezzałogowy oferowany przez firmę Flytronic.
Cechuje się innowacyjnym systemem startu i lądowania oraz krótkim przygotowaniem do wykonywania misji. Napęd aparatu cechuje się ciągiem statycznym zbliżonym do masy samego płatowca co pozwala na przeprowadzenie startu wprost z ręki operatora co z kolei w znaczący sposób poszerza możliwe spektrum zastosowań maszyny.
Lądowanie odbywa się w dwóch fazach. W pierwszej na spadochronie odrzucona zostaje głowica obserwacyjna oraz akumulatory. Komputer pokładowy tak oblicza moment rozdzielenia elementów by spadochron zdążył się otworzyć oraz wyhamować opadanie podzespołów. FlyEye posiada umiejętność zrzucenia głowicy i akumulatorów z dokładnością nie gorszą niż 10 metrów.
Serce systemu, głowica obserwacyjna, umieszczone jest pod kadłubem.
Firma pomyślała również o odpowiednim systemie szkoleniowym. Symulator pozwala na regularne szkolenie załogi, niezależnie od warunków pogodowych i dostępności infrastruktury lotniska. Umożliwia prowadzenie ćwiczeń obsługi systemu w zakresie:
- planowania misji,
- ustawiania i kontroli parametrów systemu,
- wykonywania misji z symulacją środowiska lotu (wiatr, turbulencje),
- symulacja użycia głowicy oraz prowadzenia rozpoznania.
Dodatkowymi atutami FlyEye są:
- Możliwość sterowania systemem z dwóch oddzielnych Lekkich Stacji Wynośnych LGCS
- Zaawansowane systemy poprawiające bezpieczeństwo lotu
- Automatyczny tryb lotu konwojowania
- Terminal RVT
Główne cechy operacyjne
- Możliwość wcześniejszego zaprogramowania trasy oraz zmiany trasy w trakcie lotu
- Odbiór sygnału wideo oraz przekazywanie danych telemetrycznych do naziemnej stacji kontroli lotów LGCS (poprzez Stację Nadawczo – Odbiorczą) w czasie rzeczywistym.
- Cyfrowe łącze do dwukierunkowej transmisji sterowania, danych i wideo.
Tryby lotu:
- lot po ustalonej trasie,
- lot do punktu o określonych współrzędnych,
- krążenie wokół wskazanego obiektu,
- podążanie w kierunku wskazanym przez głowicę obserwacyjną,
- ręczne sterowanie lotem ze stacji operatora,
- automatyczne utrzymywanie obserwowanego obiektu w kadrze,
- automatyczne konwojowanie,
- określanie współrzędnych obserwowanych obiektów i przekazywanie ich do systemów typu SKO lub BMS,
- lot autonomiczny według określonej trasy nawet poza zasięgiem radiowym,
- w przypadku utraty łączności automatyczny powrót do miejsca, w którym ostatnio nawiązana była łączność lub automatyczne lądowanie we wcześniej ustalonym punkcie,
- zmiana parametrów misji podczas lotu,
- możliwość rejestracji obrazu wideo i informacji o locie na dysku twardym komputera, łącznie z danymi telemetrycznymi (wysokość lotu, prędkość transmisji danych, czas i współrzędne bieżącego widoku).
Cechy charakterystyczne FlyEye
- Cały system jest obsługiwany przez dwóch operatorów.
- Napęd platformy latającej: cichy silnik elektryczny zasilany z akumulatorów litowo-polimerowych.
- Start platformy latającej z ręki. W czasie startu i lądowania nie są wymagane dodatkowe elementy wspomagające.
- Bezpieczny system lądowania platformy możliwy dzięki innowacyjnej metodzie ochrony głowicy obserwacyjnej.
- Ergonomiczna naziemna stacja kontroli lotu (LGCS).
- Łatwość złożenia i demontażu platformy latającej, modułowa konstrukcja, gotowość do startu systemu osiągana w czasie poniżej 10 min
- Wariant podstawowy systemu może być przenoszony w dwóch plecakach.
- System łączności pracujący w sharmonizowanym paśmie NATO dla aplikacji mobilnych (4,4 – 5,0 GHz).
Zastosowania FlyEye
- wyznaczanie współrzędnych celu dla artylerii,
- współpraca z systemami artyleryjskimi jako środek rozpoznania ogniowego,
- obserwacja pola walki,
- konwojowanie,
- obserwacja granic państwowych,
- zabezpieczanie imprez masowych,
- monitoring klęsk żywiołowych i ich skutków,
- monitoring pożarów lasów,
- poszukiwanie zaginionych w np. terenach zalesionych
Podstawowe dane:
- Rozpiętość skrzydeł: 3,6 m
- Długość: 1,9 m
- Masa startowa (max): 11 kg
- Masa ładunku użytecznego: do 4 kg
- Materiał konstrukcyjny platformy latającej: Kompozyty
- Materiał konstrukcyjny głowic obserwacyjnych: Kompozyty
- Rodzaj napędu: Silnik elektryczny
- Prędkość lotu: Od 50 (w czasie lądowania po odrzuceniu zasobnika) do 120 km/h
- Pułap ponad punkt startu: 1000 m
- Pułap lotu: 4000 m nad poziomem morza
- Oświetlenie platformy: Tak, nawigacyjne – możliwe do wyłączenia przez operatora
- Zasięg działania (radiowy): 10, 30 (standardowo) lub 50 km od stacji naziemnej
- Zasięg działania (radiowy): Lot poza zasięg 150 – 200 km
- Czas lotu: od 120 do 180 min (w zależności od warunków pogodowych)
- Czas przygotowania do pierwszej misji: < 10 min
- Czas przygotowania systemu do kolejnej misji: 5 minut (po sprawdzeniu stanu technicznego samolotu)
- Dopuszczalna prędkość wiatru podczas misji: do 12 m/s
- Wymiana głowicy w warunkach polowych: Tak, poniżej 3 minut
- Korelacja pozycji BSP z mapą cyfrową: Tak
- Cyfrowe zintegrowane łącze danych: Tak
- Automatyczne lądowanie: W predefiniowanym miejscu, bez konieczności utrzymania łączności ze stacją naziemną
- Zasięg transmisji obrazu w czasie rzeczywistym: 10, 30 (standardowo) lub 50 km od stacji naziemnej
- Przewidywany czas życia samolotu: Minimalnie 100 misji, standardowo 300
- Odporność na pył: Tak, stacja bazowa i aparat powietrzny
- Zakres temperatur pracy: od -20 C do +50 C
- Wilgotność: do 95 % / 50 C
Źródło: flytronic.pl
Zdjęcie: flytronic.pl