Kategorie
Lotnictwo cywilne

Airbus świętuje montaż dwusetnego samolotu w Tianjin w Chinach

Wczoraj w zakładach Airbusa (Tianjin) odbyła się ceremonia, podczas której świętowano złożenie dwusetnego samolotu z rodziny A320 na linii montażu końcowego w Tianjin (Final Assembly Line. FALC). Daniel Baubil, wiceprezes Airbusa odpowiedzialny za linię samolotów wąskokadłubowych, przekazał liniom lotniczym China Eastern samolot A319, który należy do rodziny A320.

W uroczystości wzięli udział urzędnicy państwowi z Chin i Europy, przedstawiciele linii lotniczych China Eastern, Airbusa i jego chińskich partnerów, Strefy Wolnego Handlu w Tianjin (TJFTZ) oraz Aviation Industry Corporation of China (AVIC), a także pracownicy FALC i Airbus Tianjin Delivery Centre (ATDC).

„Dwusetny samolot z rodziny Airbus A320 złożony w Tianjin jest ważnym kamieniem milowym we współpracy Airbusa z chińskim przemysłem — powiedział prezes i dyrektor generalny Airbus China. Eric Chen. — Cieszymy się, że dostarczyliśmy ten samolot liniom lotniczym China Eastern i że możemy świętować to osiągnięcie wraz z naszymi partnerami, TJFTZ i AVIC. Chcemy dostarczać naszym klientom najlepsze maszyny na świecie i kontynuować obopólnie korzystne partnerstwo z Chinami”.

China Eastern to jedna z największych linii lotniczych w Chinach i pierwszy chiński przewoźnik, który zaczął eksploatować airbusy (A310) w 1985 roku. Dziś flota China Eastern liczy ponad 270 wąsko- i szerokokadłubowych samolotów Airbusa.

W marcu 2014 roku uzgodniono przedłużenie pomyślnej współpracy Airbusa, TJFTZ i AVIC na 10 kolejnych lat, od 2016 do 2025 roku. Tak zwana „Faza II” realizowana od 2017 roku będzie obejmować montaż końcowy samolotów A320neo przeznaczonych na rynek azjatycki.

Zakłady FALC, które rozpoczęły działalność w 2008 r., to wspólne przedsięwzięcie Airbusa, TJFTZ i AVIC. Jest to trzecia linia montażu końcowego A320 na świecie (po Tuluzie we Francji oraz Hamburgu w Niemczech) i pierwsza poza Europą. ATDC dostarczyło pierwszy samolot złożony w FALC liniom lotniczym Sichuan w czerwcu 2009 roku.

Airbus to czołowy producent samolotów dysponujący najnowocześniejszą i najbardziej kompleksową ofertą maszyn, które mogą przewozić od 100 do ponad 500 pasażerów. Airbus sprzedał ponad 14 600 samolotów ponad 470 klientom i operatorom z całego świata, a ponad 8700 spośród nich zostało dostarczonych, od kiedy firma weszła na rynek na początku lat siedemdziesiątych.

Wkrótce po dostarczeniu pierwszego samolotu do Chin Airbus rozpoczął współpracę przemysłową z lokalnymi partnerami. Dziś w barwach chińskich przewoźników lata około 1100 airbusów, które stanowią około 50 proc. całej chińskiej floty maszyn liczących ponad 100 miejsc.

Firmy z chińskiej branży lotniczej były zaangażowane w projektowanie i montaż samolotów Airbusa. W Chinach produkowane są komponenty do wszystkich typów komercyjnych samolotów firmy. Airbus ma obecnie cztery spółki joint venture z chińskimi partnerami, które zajmują się szkoleniami i wsparciem, inżynierią, montażem końcowym i wytwarzaniem komponentów, a także kilkoma projektami współpracy.

200th delivery in Tianjin-2
Źródło / Autor: Airbus
Zdjęcie:Airbus

Autor: Redakcja Lotnictwo Cywilne

Redakcja Lotnictwo Cywilne