JLENS to aerostat o długości 74 metrów wypełniony helem i utrzymywany na uwięzi. Jego zadaniem jest wynoszenie w powietrze systemu radarowego.
System łączący JLENS z ziemią służy również za doprowadzanie zasilania do aparatu oraz pozwala na przesyłanie danych do znajdującego się na dole komputera. Połączenie jest bardzo wytrzymałe i z racji użycia Vectranu JLENS może wytrzymać wiatry o sile do 100 węzłów.
Umiejscowienie radaru na dużej wysokości (do 10.000 stóp) pozwala zwiększyć zasięg obserwacyjny radaru i zniwelować krzywiznę ziemi. Inną zaletą JLENS jest również długotrwałość operowania – w przeciwieństwie do samolotów, których czas operowania mierzy się w godzinach, aerostat może przebywać na swym stanowisku do 30 dni.
System składa się z dwóch radarów, z których jeden zapewnia ogólną dookolną świadomość sytuacyjną w powietrzu, a drugi dostarcza precyzyjnych informacji na temat celów wychwyconych przez pierwszy z radarów.
System może być wykorzystywany do lokalizowania pocisków, aparatów bezzałogowych i samolotów. Poza tym jest w stanie namierzyć pojazdy poruszające się po ziemi takie jak czołgi czy pociągi. Może również lokalizować statki.
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |
dr Krzysztof Kuska
Źródło: Raytheon
Zdjęcie: Raytheon