Kategorie
Systemy

JLENS – Joint Land Attack Cruise Missile Defense Elevated Netted Sensor System

JLENS to aerostat o długości 74 metrów wypełniony helem i utrzymywany na uwięzi. Jego zadaniem jest wynoszenie w powietrze systemu radarowego.

System łączący JLENS z ziemią służy również za doprowadzanie zasilania do aparatu oraz pozwala na przesyłanie danych do znajdującego się na dole komputera. Połączenie jest bardzo wytrzymałe i z racji użycia Vectranu JLENS może wytrzymać wiatry o sile do 100 węzłów.

Umiejscowienie radaru na dużej wysokości (do 10.000 stóp) pozwala zwiększyć zasięg obserwacyjny radaru i zniwelować krzywiznę ziemi. Inną zaletą JLENS jest również długotrwałość operowania – w przeciwieństwie do samolotów, których czas operowania mierzy się w godzinach, aerostat może przebywać na swym stanowisku do 30 dni.

System składa się z dwóch radarów, z których jeden zapewnia ogólną dookolną świadomość sytuacyjną w powietrzu, a drugi dostarcza precyzyjnych informacji na temat celów wychwyconych przez pierwszy z radarów.

System może być wykorzystywany do lokalizowania pocisków, aparatów bezzałogowych i samolotów. Poza tym jest w stanie namierzyć pojazdy poruszające się po ziemi takie jak czołgi czy pociągi. Może również lokalizować statki.

JLENS

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

dr Krzysztof Kuska

Źródło: Raytheon
Zdjęcie: Raytheon

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.