Firma Airbus Defence and Space zademonstrowała samolot PZL 130 Orlik MPT (Multi Purpose Trainer) po raz pierwszy na ziemi i w powietrzu.
Samolot, wyposażony w glass cockpit, jest zmodernizowaną wersją samolotu PZL-130 Orlik TC II Garmin, eksploatowanego przez polskie Siły Powietrzne.
Prezentacja samolotu odbyła się w Dęblinie w bazie 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w obecności wysokich rangą przedstawicieli administracji państwowej i Sił Zbrojnych.
Po dwóch miesiącach testów naziemnych wszystkich systemów, w maju bieżącego roku przeprowadzono pierwszy techniczny lot Orlika MPT. Uzyskano pełną integrację nowego Zintegrowanego Systemu Awionicznego (ZSA) typu glass cockpit z pozostałymi systemami samolotu: awioniką zapasową, komputerowym systemem zarządzania płatowcem (VMS), systemami antenowymi i systemem elektrycznym.
W trakcie 30 godzin lotów, zweryfikowano prawidłowe działanie podstawowych systemów samolotu: zespołu napędowego, systemu hydraulicznego, klimatyzacji, sterowania hamulców, sterowania klapami oraz sterowania podstawowym i awaryjnym systemem podwozia.
Przetestowano również ergonomię nowej konfiguracji kabiny pilota, rękojeści drążka sterowego oraz dźwigni mocy. W trakcie tej fazy sprawdzono działanie nowych systemów radiowych (COM1, COM2), nawigacyjnych (TACAN/DME, VOR/ILS/MKR) i pilotażowych (AHRS, ISFD) oraz system ZSA w podstawowych i zaawansowanych funkcjach pilotażowo-nawigacyjnych. W efekcie samolot uzyskał Stałe Dopuszczenie do Lotów w Kategorii Specjalnej.
W drugiej fazie testowania będzie sprawdzane działanie poszczególnych funkcji ZSA, automatycznego systemu trymowania steru kierunku, skuteczności systemu oblodzeniowego zespołu napędowego oraz systemu antypoślizgowego podwozia.
Załączone zdjęcie pokazuje samolot w trakcie lądowania po pierwszym locie technicznym.
Źródło / Autor: Airbus Defence and Space
Zdjęcie: Airbus Defence and Space