Widoczna obecność Airbus Helicopters na targach MSPO w tym tygodniu jest związana przede wszystkim z demonstracją możliwości śmigłowca uderzeniowego Tiger HAD oraz śmigłowca wielozadaniowego EC725 Caracal. Obydwa śmigłowce stanowią doskonałą odpowiedź na wymagania operacyjne Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
„EC725 i Tiger HAD to nowoczesne, sprawdzone w boju platformy, których pełne możliwości zostały potwierdzone w realnych sytuacjach bojowych”, powiedział Guillaume Faury – prezes Airbus Helicopters podczas spotkania prasowego na MSPO. „Oprócz oferowania Polsce śmigłowców o tak ogromnych możliwościach, Airbus Helicopters jako jedyna spółka proponuje kompleksowe i zintegrowane rozwiązanie spełniające potrzeby kraju i jednocześnie pochodzące od jednego dostawcy. Takie podejście zapewnia jedyny w swoim rodzaju system logistyki oraz niezrównane możliwości współpracy przemysłowej z polskim sektorem lotniczym”.
Podczas MSPO w Kielcach, Lotnictwo Armii Francuskiej podzieliło się swoimi doświadczeniami z operacji z użyciem śmigłowców Tiger HAD i EC725 Caracal, podkreślając ich interoperacyjność. „Oba śmigłowce działały razem bardzo skuteczne w Afganistanie i Mali. Są one idealnie dostosowane do nowoczesnych i asymetrycznych konfliktów, z jakimi obecnie mamy do czynienia”, wyjaśnił Generał Olivier de la Motte, Dowódca Lotnictwa Armii Francuskiej.
Airbus Helicopters EC725 Caracal jest proponowany Polsce w przetargu na nowe śmigłowce wielozadaniowe, które mają być zdolne do wykonywania szerokiego zakresu misji – od operacji specjalnych po ratownictwo bojowe, transport taktyczny i ewakuację medyczną.
Tiger HAD spełnia wymagania stawiane przez Polskę śmigłowcom uderzeniowym. Rodzina dwusilnikowych śmigłowców Airbus Helicopters Tiger jest już na wyposażeniu sił zbrojnych krajów NATO – Francji, Hiszpanii, Niemiec – i Australii. Oprócz operacji w Afganistanie, śmigłowce uderzeniowe służyły także podczas operacji w Libii i Mali.
Obecność Airbus Helicopters na MSPO podkreśla także strategię firmy, polegającą na wspieraniu swoich śmigłowców i współpracy z lokalnym przemysłem w kraju nabywcy. Współpraca zakłada utworzenie linii montażu końcowego i centrów obsługowych, zamawianie produkcji części lotniczych oraz współpracę w programach badawczo-rozwojowych.
W ramach strategii kooperacji Airbus Helicopters w Polsce, spółka podpisała na MSPO porozumienie o współpracy z Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną z ośrodkiem w Gdańsku, tym samym rozszerzając zakres współpracy z Politechniką Gdańską. Ma to na celu wzmocnienie współpracy badawczej z uczelnią, ułatwi industrializację studiów teoretycznych prowadzonych przez Airbus Helicopters i Politechnikę Gdańską. Współpraca ma opierać się przede wszystkim na czynnościach diagnostycznych z zakresu systemu monitorowania parametrów i zużycia śmigłowca (HUMS). W ramach tej współpracy Airbus Helicopters szuka przełomowych technologii, które mogą zostać szybko rozwinięte i wdrożone, aby zapewnić wartość dodaną dla przyszłych klientów.
Polska jest kluczowym i strategicznym rynkiem dla Airbus Helicopters. Spółka jest obecna w Polsce od 10 lat za pośrednictwem swojego lokalnego dystrybutora i partnera – firmy Heli Invest. W Polsce użytkowane są 54 śmigłowce, w tym flota EC135 Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (LPR), pozyskana w ramach narodowego programu modernizacji sieci usług ratownictwa medycznego – jedna z najnowocześniejszych w Europie. EC135 należące do LPR wzorcowo sprawdzają się w misjach ratowania życia, wyznaczając standardy dla innych użytkowników państwowych, którzy wymieniają flotę przestarzałych śmigłowców radzieckich na nowoczesne śmigłowce produkcji zachodniej.
Źródło / Autor: Airbus Helicopters
Zdjęcie: Airbus Helicopters