Kategorie
Recenzje

Recenzja gry World of Tanks

Gra polega na prowadzeniu walk pojazdami pancernymi z innymi graczami w systemie online. Tytuł studia Wargaming.net pojawił się na rynku w 2011 roku i od tego czasu nieustannie się rozwija i przyciąga rekordowe rzesze graczy z całego świata, w tym również z Polski. Jest to gra MMO (massively multiplayer online game), bezpłatna (free to play), a producent zarabia na tak zwanych mikropłatnościach, model ten jest znany właściwie z większości gier online, a bardziej szczegółowo przyjrzymy mu się w dalszej części recenzji.

WOT1

Na początku 2013 roku liczba graczy zarejestrowanych w grze wynosiła rekordowe ponad 60 milionów, niemniej jednak żadną tajemnicą nie jest, że wielu graczy korzysta z kilku kont jednocześnie, a wiele kont jest nieaktywnych (twórcy gry są tego świadomi, ale kierują się logiczną zasadą, że nigdy nie wiadomo, kiedy gracz postanowi wrócić do rozrywki, więc takie konta nie są kasowane). Niemniej jednak do World of Tanks należy rekord Guinessa w liczbie graczy jednocześnie zalogowanych na serwerze z liczbą 190 541.
Tryby gry.
Gra odniosła tak niebywały sukces ponieważ łączy w sobie ciekawą tematykę, bardzo dużą grywalność, prostotę obsługi oraz duże możliwości rozwoju drzewka czołgów. World of Tanks pozwala na prowadzenie walki czołgami z okresu dwudziestolecia międzywojennego, II wojny światowej (na tym okresie gra się koncentruje) oraz lat powojennych (dostępny jest chociażby Leopard 1, który powstał w latach 60 XX wieku).

WOT2

Czołgi podzielone są na 10 poziomów (tierów), droga od tieru I do X nierzadko może trwać ładnych kilka miesięcy. W grze możemy poprowadzić pojazdy pancerne (oprócz czołgów są jeszcze niszczyciele czołgów oraz artyleria samobieżna) następujących państw: ZSRR, Niemcy, USA, Wielka Brytania, Japonia, Chiny i Francja. Podstawowy tryb gry to tak zwana bitwa randomowa, w której walczą między sobą drużyny złożone z 15 graczy na jednej z kilkudziesięciu map dostępnych w grze. W najnowszej aktualizacji producent dodał nowy tryb gry – bitwy historyczne, które obecnie dają możliwość walki pod Kurskiem, nad jeziorem Balaton oraz w Ardenach. Ten tryb różni się tym, że można w nich wziąć udział tylko pojazdami, które uczestniczyły historycznie w tych walkach wraz z ich historycznym uzbrojeniem.
Realizm historyczny.
Przyglądając się realizmowi historycznemu w grze, trzeba powiedzieć, że wygrywa jednak grywalność nad wiernym oddaniem historii. Ale nie ma co się dziwić, to gra oparta o historię, jednak nie jest to symulator czołgu. Pewien klimat historyczny występuje, jest mocno odczuwalny i pewnie dla niektórych bardzo ważny, ale z punktu widzenia historyka wojskowości gra może rozczarować. Czołgi często posiadają uzbrojenie niehistoryczne, nie zawsze prawidłowo oddane są znane nam z relacji możliwości bojowe maszyn (najwyraźniejszymi przykładami są niemieckiego czołgi typu Tygrys i Pantera, które w grze są bardzo przeciętne).

WOT3

Wśród graczy istnieje bardzo silne przekonanie, że faworyzowane są czołgi pewnych nacji, a osłabiane innych. Coraz mniejsze znaczenie w grze ma również, ważna z historycznego punktu widzenia, odporność pancerza oraz siła działa. Ale tak jak wspominałem, World of Tanks to coraz bardziej gra zręcznościowa, a coraz mniej symulator czołgu. Nie można jednak twórcom całkowicie odmówić wierności historycznej, czołgi często tworzone są w oparciu o materiały źródłowe. Ważne jest również wsparcie firmy Wargmiang.net, dla muzeów pancernych na całym świecie, a ostatnio projekt odrestaurowania jedynego egzemplarza ciężkiego czołgi PzKpfw VIII Maus, który znajduje się w muzeum w Kubince. Wargaming działa również na naszym poznańskim podwórku, firma deklarowała swego czasu chęć wsparcia finansowego dla Muzeum Broni Pancerne CSWL w Poznaniu, jednak placówka ze względów formalnych nie może takowej pomocy obecnie przyjąć.

WOT4

Mechanizm mikropłatności w grze.
World of Tanks do przedsięwzięcie komercyjne, więc twórca musi zarabiać. Mimo, że gra jest bezpłatna, to gracze uzyskują szereg dodatkowych korzyści dzięki wydawaniu na grę realnych pieniędzy. Najważniejsze jest tak zwane konto premium, które pozwala na znaczne przyśpieszenie rozwoju drzewka czołgów. W sklepie online gry są również dostępne pojazdy, które nie występują w drzewkach standardowych, koszt zakupu to od kilkunastu do około 200 PLN. Należy jednak dodać, że w grę da się grać bez płacenia. Wydawanie realnych pieniędzy nie przekłada się na sukcesu na polu bitwy, czołgi za realne pieniądze nie są lepsze od tych dostępnych dla każdego, bez konta premium również osiągniemy, oczywiście dużo wolniej, szczyty drzewek rozwoju technologicznego. Uważam, że balans między zasadami gry free to play a korzyściami wynikającymi z mikropłatności jest zachowany i to duża zaleta World of Tanks.
Grafika i wymagania sprzętowe.
Według producenta World of Tanks nie ma dużych wymagań sprzętowych. Jednak zderzenie z rzeczywistością jest dla wielu graczy nie do przejścia. Najpoważniejszym problemem jest to, że gra nie wspiera kilku rdzeni na procesorze, więc lepiej mieć jeden o wysokim taktowaniu niż kilka o mniejszych. Obecnie nie wiemy, kiedy i czy w ogóle to się zmieni.

WOT5

Efekty graficzne są bardzo dobre, jednak żeby je uzyskać w najlepszej jakości, sprzęt trzeba mieć naprawdę z wysokiej półki. Grafika podstawowa, dostępna dla większości graczy ze słabszymi komputerami nie powala na nogi i ustępuje wyraźnie konkurencji rynkowej. W wersji 9.0 (dodajmy, że gra jest cały czas w wersji beta) wprowadzono modele HD niektórych pojazdów, producent zapowiada, że wraz z każdą aktualizacją będzie zwiększała się ich liczba. Na rok 2014 zapowiedziany jest też nowy silnik zniszczeń w grze – Havok, który poprawi realizm niszczonych obiektów.
Podsumowanie.
Grę World of Tanks należy jednoznacznie polecić każdemu miłośnikowi dobrej rozrywki online ceniącemu klimat historyczny i lubiącemu walki pancerne okresu II wojny światowej. Gra się nie nudzi, oferuje wiele możliwości zabawy w gronie przyjaciół oraz nawiązania nowych znajomości z ludźmi z całego świata. Grywalność to jej najmocniejsza strona. Zachęcam wszystkich do spróbowania swoich sił i napisania swojej własnej legendy na polach bitew World of Tanks.

Autor: Paweł Lach

Paweł Lach - absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalność Historia Wojskowości. Zainteresowania skupiają się wokół historii lotnictwa II wojny światowej oraz historii średniowiecza. Dodatkowo specjalizuje się w zagadnieniach lotnictwa cywilnego w Polsce i na świecie.