Boeing i linie lotnicze Air Canada poinformowały o sfinalizowaniu zamówienia na 61 samolotów 737 MAX, które mają stanowić podstawę planu odmłodzenia floty samolotów wąskokadłubowych przewoźnika. Zamówienie o wartości 6,5 mld dolarów według cen katalogowych składa się z 33 samolotów 737 MAX 8, 28 737 MAX 9, a także opcji na kolejnych 18 samolotów 737 MAX i prawa zakupu dodatkowych 30 egzemplarzy tego modelu.
„Spodziewamy się, że program odmłodzenia naszej floty samolotów wąskokadłubowych opierający się na 737 MAX przyniesie znaczące oszczędności. Jest on kluczowym elementem trwającego procesu optymalizacji kosztów” – powiedział Calin Rovinescu, prezes i dyrektor generalny Air Canada. „Przewidywane ograniczenie kosztów zużycia paliwa i obsługi o ponad 20 proc. w przeliczeniu na jedno miejsce spowoduje obniżenie współczynnika CASM (Cost per Available Seat Miles) o mniej więcej 10 proc. w porównaniu z obecnie użytkowaną przez nas flotą samolotów wąskokadłubowych. Ponadto 737 MAX jest bardziej przyjazny środowisku, co czyni z niego najlepszy wybór dla Air Canada.”
737 MAX charakteryzuje się niższym o 14 proc. zużyciem paliwa i emisją dwutlenku węgla w porównaniu z użytkowanymi obecnie samolotami. Ponadto generuje o 40 proc. mniej hałasu.
„Cieszymy się, że linie Air Canada wybrały Boeinga jako partnera w procesie odnawiania floty samolotów wąskokadłubowych” – powiedział Brad McMullen, wiceprezes działu North America Sales w Boeing Commercial Airplanes. „737 MAX przyniesie liniom Air Canada duże oszczędności związane z kosztami paliwa, zapewniając jednocześnie pasażerom najlepsze w swojej klasie udogodnienia.”
737 MAX wyposażony będzie w zaawansowane technologicznie silniki LEAP-1B CFM International oraz inne udoskonalenia, w tym nowe rozpraszacze wirów brzegowych (Advanced Technology winglets), duże wyświetlacze w kokpicie oraz wnętrze Boeing Sky Interior. Rozwiązania te gwarantują największą wydajność, niezawodność i komfort na rynku samolotów wąskokadłubowych.
Do tej pory Boeing otrzymał ponad 1900 zamówień na 737 MAX od 37 klientów z całego świata.
Rozwój programu 737 MAX następuje zgodnie z harmonogramem. Konfiguracja końcowa samolotu została zdefiniowana w lipcu 2013 roku. Oblot zaplanowano na rok 2016, a pierwsze dostawy do klientów na trzeci kwartał 2017 roku.
Źródło / Autor: Boeing
Zdjęcie: Boeing