Kategorie
Lotnictwo cywilne

SunExpress zamawia 15 samolotów 737 MAX i 25 samolotów 737 NG

Firmy Boeing i SunExpress sfinalizowały zamówienie na 15 samolotów 737 MAX 8 oraz 25 samolotów 737-800 Next-Generation. Zamówienie o wartości ponad 3,8 mld dolarów według cen katalogowych obejmuje również opcje na 10 kolejnych samolotów 737 MAX 8.

Złożone zamówienie jest największym w niemal dwudziestopięcioletniej historii tureckiego przewoźnika. Wraz z zamówieniem złożonym przez SunExpress całkowita liczba zamówień na 737 MAX osiągnęła blisko 1800 sztuk.

„Dwadzieścia cztery lata temu zaczęliśmy wozić turystów do Turcji nowymi Boeingami 737-300. Dziesięć lat później firma rozpoczęła użytkowanie samolotów 737-800 Next-Generation. W przyszłym roku, w dwudziestą piątą rocznicę rozpoczęcia działalności, SunExpress zapoczątkuje proces odmładzania całej floty, a w przyszłości włączy do niej najnowsze osiągnięcie Boeinga – 737 MAX” – powiedział Paul Schwaiger, dyrektor zarządzający SunExpress. „Bardzo cenimy sobie długą i owocną współpracę z Boeingiem i jesteśmy wdzięczni za wsparcie firmy na przestrzeni tych wszystkich lat.”

737 MAX opiera się na sukcesie modelu 737 Next-Generation, zachowując wydajność, oszczędność, niezawodność i wygodę dla pasażerów, które czynią z tej rodziny samolotów lidera rynku. 737 MAX wykorzystuje najbardziej zaawansowane technologicznie silniki CFM International LEAP-1B. W samolocie wprowadzono również udoskonalenia aerodynamiki, takie jak nowe rozpraszacze wirów brzegowych (Advanced Technology winglets). Wszystkie te rozwiązania pozwalają na zmniejszenie zużycia paliwa o 14 proc. w stosunku do najbardziej wydajnych samolotów wąskokadłubowych jakie są obecnie użytkowane. Na dłuższych dystansach poprawa parametrów będzie jeszcze większa, doskonale uzupełniając przyszły wzrost SunExpress.

„Jako linia lotnicza użytkująca wyłącznie samoloty firmy Boeing, SunExpress osiągnęła sukces w oparciu o model 737 Next-Generation” – powiedział Todd Nelp, wiceprezes Boeing Commercial Airplanes ds. sprzedaży w Europie. „Dzisiejsze rekordowe zamówienie na kolejne samoloty 737 Next-Generation stanowi potwierdzenie jakości jaką wnoszą one do floty Sun Express. Z kolei zakup 737 MAX stanowi podstawę ambitnego rozwoju przewoźnika w kolejnych latach.”

Poza wyjątkową wydajnością model 737 MAX będzie oferować w standardzie tzw. Boeing Sky Interior. Stworzone w oparciu o lata badań inspirowanych podróżami lotniczymi, wnętrze 737 Boeing Sky Interior charakteryzuje się nowoczesnym wzornictwem paneli wewnętrznych oraz przyciągającymi uwagę detalami.”

„Zamawiając 50 nowych samolotów typu 737, z uwzględnieniem 10 opcji, dokonaliśmy czegoś znaczącego dla przyszłości SunExpress” – powiedział Haci Say, zastępca dyrektora zarządzającego SunExpress. „Nasza firma była zawsze istotną częścią ruchu turystycznego między Turcją a rynkami źródłowymi tureckiej turystyki. Poprzez tę ogromną inwestycję SunExpress podkreśla swoją silną pozycję wśród wiodących europejskich turystycznych linii lotniczych. Cieszymy się, że będziemy mogli kontynuować rozwój z pomocą nowego samolotu Boeinga, który idealnie odpowiada naszemu modelowi biznesowemu.”

Linie lotnicze SunExpress, z siedzibą w mieście Antalya na Tureckiej Riwierze, zostały założone w październiku 1989 roku jako spółka zależna Turkish Airlines i Lufthansy. Obecnie SunExpress przewozi rocznie ponad siedem milionów pasażerów i jest jedną z wiodących linii lotniczych jeśli chodzi o liczbę pasażerów podróżujących między Niemcami a Turcją. Przewoźnik eksploatuje flotę złożoną wyłącznie z samolotów firmy Boeing (dysponuje 60 samolotami 737-700 Next-Generation i 737-800) i obsługuje ponad 90 destynacji w całej Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej.

SXD-MAX8

Źródło / Autor: Boeing

Zdjęcie: Boeing

Autor: Redakcja Lotnictwo Cywilne

Redakcja Lotnictwo Cywilne