Boeing (NYSE: BA) dostarczył pierwszy samolot 747-8 wyposażony w silniki GEnx-2B o zwiększonej wydajności, będące elementem zestawu rozwiązań poprawiających wydajność samolotu – tzw. Performance Improvement Package (PIP). 747-8 Freighter dostarczony liniom Cathay Pacific Airways jest pierwszym z dostarczonych samolotów z rodziny 747 wyposażonym w silniki o zwiększonej wydajności.
Silnik jest pierwszym z trzech udoskonaleń wchodzących w skład PIP, które mają zostać wprowadzone. Dwa pozostałe komponenty, tj. aktualizacja oprogramowania komputera zarządzającego lotem (FMC) oraz ponowne uruchomienie poziomego zbiornika paliwa w 747-8 Intercontinental, mają zostać wprowadzone odpowiednio w tym miesiącu oraz na początku 2014 r.
„Jest to ważny moment dla programu 747. Rozwiązania, które wprowadzamy, są częścią naszego zobowiązania do ciągłego udoskonalania 747-8 dla naszych klientów” – powiedział Eric Lindblad, wiceprezes i dyrektor generalny programu 747.
Udoskonalone silniki poprawiają wydajność samolotu o 1,8 proc. „Dzięki tej zmianie każda z linii lotniczych użytkujących 747-8 zaoszczędzi rocznie na każdym samolocie ok. 30 średniej wielkości cystern z paliwem” – powiedział Bruce Dickinson, główny inżynier projektu 747-8 i wiceprezes.
Wszystkie trzy elementy PIP mogą być wprowadzone w 747-8. Ponowne uruchomienie zbiornika paliwa w części ogonowej samolotu dotyczy jedynie 747-8 Intercontinental, natomiast aktualizacja oprogramowania FMC możliwa jest również w modelu 747-400.
Źródło / Autor: Boeing
Zdjęcie: Boeing